Träning och stranden igen

Ok, dags att fortsätta skriva om allt som hänt sedan stranden och nu. Har hunnit med mycket.
 
Måndagen efter vi kom hem från Bethany beach, vilket var den 13:e juli, så ett tag sedan, så kände jag att det var dags att ta tag i livet. Jag åkte in till Georgetown och skrev in mig på ett gym där som jag hade kollat på innan. Hade varit inne och frågat några veckor tidigare och priset var bra, det billigaste jag hade hittat, 20 dollar per månad. Då ingick både gym och klasser. Så nu efter semestern var jag redo att sätta igång. Men när jag skulle bli medlem visade det sig att de hade höjt priset för två veckor sedan. Typiskt! Tänkte jag skulle spara pengar genom att vänta tills efter semestern när jag kunde gå och så visar det sig att det blir dyrare istället. Samma pris fanns kvar men då var det endast gymmet. Ville man ta klasser också så kostar det 30 dollar per månad (mellan 250-270 sek). Inte så farligt det heller men störigt ändå, blir ändå 120 dollar per år extra. Men förutom att kunna gå på klasserna så för bara 10 dollar extra så tillhandahåller de en handduk så jag slipper ta med det själv samt att jag får ta med en vän varje gång gratis. Hm..hade kunnat ta med min egen handduk för 10 dollar. De visade mig runt och jag cyklade i 45 minuter. Nästan hela resten av veckan handlade om träning under min lediga tid. På tisdagen var jag tillbaka och cyklade samt träffade en personlig tränare som skulle lägga upp ett program till mig vilket ingick. Han testade lite var jag klarade och vi pratade om mål osv. Första träffen var mer om vad jag har gjort innan så han skulle veta hur han skulle lägga upp programmet inför nästa gång. Självklart ville han sälja in privata träningssessioner till mig för typ 70 dollar i månaden men jag fick snällt tacka nej till det om jag vill kunna göra något annat än att träna. Men han var väldigt bra annars och nu när jag kommer dit och vi träffas i gymmet försöker han alltid hjälpa fast han inte får betalt för det och gör high five och hejar på. Det är ett trevligt gym för de känner igen en och är väldigt trevliga. De har många och olika bra klasser. Jag kände att jag inte hade tränat på länge för hade träningsvärk bara efter det lilla jag gjorde för att testa. På torsdagen var jag tillbaka och träffade Keith (som det personliga tränaren heter) igen och han lade upp ett program till mig genom att visa och låta mig prova maskinerna. Jag hann även klämma in cycling, rodd och stretch samt ett pass yoga. Tror aldrig jag har provat yoga innan. Det var svårt men Keith rekommenderade att jag gjorde det. Ibland kände jag mig hur graciös som helst..och ibland inte alls. Det är lite långsamt och enformigt för mig som är van vid snabb zumba men i och med att jag har problem med foten så måste jag hitta andra träningsformer som inte belastar den så mycket. Jag tror att ju mer jag gör yoga desto lättare lär det väl bli...hoppas jag.
 
Fredagen 17/7 samma vecka var en bra dag.
Jag vill gärna ha mer att göra här än bara jobbet så jag kommer ut ur huset, får träffa andra osv. Träningen var steg ett, kändes bra att ha något att gå till under min lediga tid under dagen. Annars blir det så lätt att man sitter hemma och slösar tiden på serier eller till och med går och lägger sig igen för man blir slö. Jag längtar också tills skolan börjar och tills jag kan börja i en kör. Men hade funderat på om jag även kunde hjälpa till som volontär någonstans. Hörde av mig till svenska ambassaden för det hade varit riktigt intressant om jag kunde få hjälpa till där. De har även en evenemangsavdelning som jag förstod det som i och med att man kan hyra lokaler för fest osv. Men de sa att de bara tog emot studenter via universitetet men att de hade vidarebefordrat mitt mail till Mentor Foundation USA som sitter i samma lokaler. Det är en organization grundad av drottning Silvia som finns till för att hjälpa ungdomar i drogmissbruk genom att ha mentorer för dem samt genom förebyggande arbete. De återkom några dagar senare och bad mig skicka CV vilket jag gjorde och de sa att det såg intressant ut och att de hade mycket arbete på kontoret som jag skulle kunna hjälpa till med. Jag nämnde mina erfarenheter och att jag kanske skulle kunna hjälpa till med PR och evenemang. De ska ha en stor gala för att samla in pengar då Silvia ska komma hit och jag frågade om de behövde hjälp med det. Hon skulle be evenemangsansvarig att kontakta mig när hon kom tillbaka från semestern i början på augusti. Spännande!!

Under förmiddagen städade jag och Elizabeth i källaren där barnen har alla leksaker medan de var på sina dagsläger. Vi rensade och gick igenom alla hyllor och organiserade vilket tog ca 3 timmar. Men båda två gillar att organisera och märka upp så vi hade det rätt bra.
 
innan
 
efter
 
Sedan åkte jag och hämtade Grace och vi åkte hem och målade och pusslade och jag visade henne vår nya, fina ordning i skåpen. Det var Coles sista dag på naturlägret så han gick lite längre. När det var dags att hämta honom åkte vi alla tre, Elizabeth, Grace och jag och sedan åkte vi direct från Coles läger till bion för att se Minions. Filmen som är en spin-off till Dumma mej och handlar om vad minionerna gjorde tiden innan dumma mej. De är så söta! Den var rolig och bra och nu vet jag vad den minion jag fick med mig från nöjesparken under vår strandresa heter, nämligen Bob :)
 
Minions
 
Efter bion träffade vi Kevin på en mexikansk restaurang och åt middag ihop. Det var en bra kväll förutom att barnen var lite trötta och griniga. Men en sak som kändes härlig hände när jag sa godnatt till barnen. Jag pussade Cole på kinden och han pussade mig och sa att det är första gången jag pussar dig, men det får jag för man kan pussa sin familj och du är en del av familjen. Sedan började vi prata om tänk om jag hade samma efternamn som dem. Det värmde i hjärtat. Senare körde jag för att tanka bilen och när jag var på väg tillbaka, nära huset fick jag stanna för en hjort. Den stannade och tittade på mig och gick sedan långsamt förbi bilen, alldeles nära. Samtidigt spelade de en härlig lovsång på radion och mötet kändes så speciellt och högtidligt på något sätt.
 
Lördagen var också en bra dag. Då gick jag först på yoga och sedan träffade jag Michelle i Georgetown och vi shoppade och åt lunch och glass. På Ben&Jerrys, därav kon nedan :P
 
 
På söndagen var det varmt, typ 32 grader. Jag sov länge men åkte sedan till the mall (området där vita huset, alla museer osv ligger) i stan. Vi gick runt lite och tittade på World war II memorial monumentet och åt vår medhavda lunch.
Varje pelare representerar en stat.
Mina båda hem i USA stod bredvid varandra.
 
Sedan gick vi till Washington memorial, det höga tornet mitt i ellipse.
 
Vi visste inte riktigt hur det funkade så vi frågade och de sa att man måste komma tidigt för att få biljetter, de är gratis men det finns bara ett visst antal och de hade tagit slut för dagen. Typiskt. Då kom det fram en man till oss som undrade om vi letade efter två biljetter. Han hade två extra för insläppet om en halvtimme som han inte behövde längre och hade letat efter två personer att ge dem till. Så snällt och vilken tur vi hade. Så en halvtimme senare kunde vi åka upp och titta på utsikten. Man fick en bra översikt över området där.
 
Vita huset i förgrunden
Ser ni Obama? Nej, inte jag heller...
Här ser man World war II memorial där vi var tidigare. (Cirkeln med fontänen). Längre bort syns Lincoln memorial.
Jefferson memorial
De håller på att bygga om The Mall
 
Capitol är också täckt
 
Efteråt gick vi till national history museet med en massa uppstoppade djur. Vi kollade också på utställningen om stenar, mineraler osv. Har varit där en gång tidigare med familjen men inte sett allt. Men det är inte det mest intressanta museet för mig. Sedan var det dags för middag. Vi gick till Chinatown och åt pasta på vapiano. Jag vet, skumt att det ligger i Chinatown. Vi lyxade till det och åt tre-rätters och drack en massa läsk. När jag kom hem jobbade jag på min ansökan till universitetet.
 
 
En ny vecka men måndagen 20/7 var inte den bästa. Det började bra. Jag och Cole spenderade morgonen ihop eftersom han inte hade något camp längre. Vi spelade spel. Jag fick även hela 60 dollar extra av Elizabeth för att de uppskattar att jag alltid ställer upp, jobbar hårt och är flexibel. Så snällt. Jag skickade äntligen in min universitetsansökan också. På eftermiddagen hämtade vi Grace och hon, Cole och jag åkte till poolen. Men de började bråka redan på vägen dit. Jag blev arg och vände nästan hem igen men de sa att de skulle sluta. Väl vid poolen blev det ett nytt bråk och båda hamnade i time-out och blev utan glass. När vi skulle köra hem tog Cole lång tid på sig i duschen och vi fick vänta en kvart på honom vilket irriterade mig ännu mer. Jag körde fram bilen och skulle för femte gången uppmana honom att skynda sig så jag gick ur lite snabbt. När jag vänder mig om har Grace klättrat fram i förarsätet i bilen som är igång fast hon vet att hon inte får det. Jag blir rädd och börjar skika och hon gråter igen. En jobbig dag. Jag brukar ha långt tålamod men denna dagen brast det. Var arg och skrek. Sedan hade jag jättedåligt samvete hela kvällen för det finns bättre sätt att hantera det. När vi kom hem skulle hela familjen äta pizza tillsammans men jag berättade vad som hade hänt och vi alla pratade om det. De sa att det händer alla och backade upp mig. Elizabeth såg att jag mådde dåligt över det så hon gav mig en kram. Kände inte att jag hade förtjänat extrapengarna jag fick på morgonen. Jag har verkligen tur med min familj, de backar upp och bryr sig om mig. Hör många andra berätta om sina familjer och vet att min är en av de bästa så är tacksam.
 
Tisdagen gick bättre då ännu en bra sak hände med Cole. Vi satt och jobbade på ett golvpussel och han hängde över mig så trodde han ville byta plats vilket vi gjorde. Men sedan lutade han sig över igen så jag frågade om han ville byta tillbaka men han sa nej. Han låg så för att han ville vara nära mig för att han älskar mig. Awe, hjärtat smälter. Så skönt att han börjar mjukna och släppa in mig. Dessutom fyllde min pappa år, grattis papsi :)
En annan rolig sak som hände var att jag fick ett facebook meddelande på kvällen. En familj som min familj har känt länge var i USA på rundresa vilket jag visste men de hade bestämt sig för att besöka Washington och skulle komma dagen efter och undrade om jag ville ses. Så roligt! Självklart ville jag det. Första besöket från någon hemifrån. Vi bestämde att vi skulle ses för lunch dagen efter. Tyvärr var det en dålig vecka för det eftersom jag inte hade lika mycket tid som vanligt ledigt under dagen då Cole inte hade något läger. Men på onsdagen spenderade jag morgonen med Cole efter att ha släppt av Grace och vi åkte till Starbucks och åt frukost ihop vilket var trevligt.
 
 
Sedan körde jag in till stan för att träffa familjen :) Tyvärr blev det bara ca 2 timmar men det var bättre än inget. Jag träffade dem vid vita huset och sedan gick vi och åt lunch ihop. Det kändes jättekonstigt att träffa dem där men det var jättekul och mysigt :)
 
Vi träffades vid vita huset men jag var på fel sida först.
 
Emma, Emelia och jag
 
Allihopa vid lunchen, Emelia, Ann-Charlotte, Jan-Olof (Ann-Charlottes pappa), Lars-Göran, jag och Emma.
De var i USA för att hälsa på släktingar som utvandrade från Sverige. Spännande och känslosam resa. Så kul att de svängde forbid Washington :) Tack för att ni hälsade på!
 
Resten av veckan var rätt lugn. Jobbade heldag på torsdagen och jag och Cole gick till biblioteket för att läsa och låna böcker. På fredagskvällen åt jag middag i Georgetown nere vid vattnet med Michelle och en ny au pair som kommit, Lea. Yey, jag är inte den nyaste längre. Självklart tog vi även en glass (mycket glass på sommaren, tur att jag har ett gym nu).
 
Lea och Michelle
 
På lördagen körde jag och Michelle till Arlington för att träffa Hui som tog oss till en koreansk restaurang som hon gillar. Jag gillade den också. De har ett ställe i Arlington där flera koreanska butiker och restauranger är samlade och efteråt gick vi till ett café för efterrätt. Men jag var tvungen att vara hemma vid fem för skulle jobba då och hela kvällen tyvärr.
 
 
 
 
På söndagen skypade jag med min vän Sandra och pappa :) Känns alltid bra att prata med dem där hemma. Senare träffade jag Valentina hemma hos henne och vi åt lunch ihop. Hon hade varit i Florida på semester så vi hade inte setts på ett tag och hennes familj var inte hemma på hela månaden så hon hade huset för sig själv. Och på kvällen gick jag på födelsedagskalas hos Marta vilket var trevligt.
 
En stooor salad
 
Och en gratis cupcake från Georgetown cupcake till efterrätt. Hade vi förtjänat. De ger varje dag ut 100 gratis cupcakes om man uppger dagens smak som hittas på facebook.
 
 
Ny vecka igen, måndagen den 27/7. Jag tog med mig Valentina till gymmet och hon blev också medlem. Vi tränade ihop och åkte sedan till henne och åt lunch igen.
 
Jag och Michelle hade pratat om att åka iväg över kommande helg. Jag har ju bara en hel helg ledigt i månaden, dvs endast 12 helger under året vilket gör att jag framöver vill försöka åka iväg någonstans när jag är ledig, till och med änu mindre eftersom första veckan i New York räknas som starten på mitt år samt att flera helger redan har försvunnit.. Det är många platser jag vill se men lite tid så vill inte slösa bort helgerna jag har. Får börja planera upp dem redan nu. Vi hade pratat om att åka till stranden igen. Hade varit roligt att göra det med en vän. Så morgonen spenderade jag åt att leta boende på olika stränder. Ville åka till North beach som bara är en timme bort men hittade inget där. Jag skrev också på min blogg, förra inlägget. På eftermiddagen tog jag barnen till pooolen där Marta var med sina barn vilket var trevligt. På kvällen träffades jag och Michelle för att planera. Vi pratade lite om Philadelphia också men kom fram till att denna helgen nog var sista chansen för stranden så vi bestämde oss för det.
 
Förutom gymmet med Valentina så spenderades onsdagens lediga tid åt att leta boende till resan, utan framgång. Antingen var det slutsålt eller så var det för dyrt. Vi hade kommit fram till att vi var beredda att köra längre än till North beach och hade utökat sökandet till området där jag var med familjen. Bethany beach, Rehoboth beach och Ocean city.
 
Vi har nu kommit fram till torsdagen den 30/7. På förmiddagen tog jag med med Hui till gymmet och vi provade yoga igen. Sedan åt vi en snabb lunch men det blev lite stressigt för jag var tvungen att åka och hämta barnen tidigare än planerat. Elizabeth frågade på morgonen. Så jag hämtade endast Cole och Grace och Elizabeth mötte upp där. Grace hade varit hos läkaren, eller om det var hon någon som skulle utvärdera hennes occupational therapy. Cole hade denna vecka börjat ta skridskolektioner så vi byte och Elizabeth tog honom dit och jag tog Grace. Vi skulle åka till talpedagogen Dianne men hade lite tid emellan så nu var det Graces tur att gå på Starbucks. Vi fikade och hade det mysigt.
 
 
Sedan gick vi till biblioteket i närheten och läste böcker. Vi kunde inte låna för vi är inte medlemmar på det biblioteket men vi hittade en hylla med böcker, filmer och CD:s till salu (som de verkar ha alltid på alla bibliotek här, jag gillar!) och Grace hittade en DVD med my little pony för 1 dollar som hon fick.
Jag köpte böcker såklart :P
 
Efter att vi hade varit hos Dianne gjorde jag mig iordning för au pairmötet vi skulle ha. Det var första gången med den nya LCC:n Summer. Vi träffades i Georgetown och åt glass så det var inget speciellt men gav oss tid att prata. Hela gruppen var ny, kände inte igen de som var där. Valentina är i min grupp fortfarande men hon kunde inte komma denna gången. Men det var en trevlig grupp så det blir nog bra :) Summer verkar också bra, flexibel och frågar oss om dag för nästa möte innan hon bokar samt frågar vad vi vill hitta på då. Jag stannade inte jättelänge för kände mig stressad angående universitetet. Hade fått besked om att jag kom in på universitetet (George Washington University) men var nu tvungen att bestämma mig 100% om vilken kurs jag vill ta för att kunna söka den så snart som möjligt efter den 1 augusti då de skulle öppna upp. Jag bestämde mig äntligen för Photoshop InDesign vilket jag pratade om redan hemma. Kände mig också stressad över att vi fortfarande inte hade någonstans att bo inför helgen på stranden. Hade hittat ett hotel som jag kontaktade på torsdagen och de hade ett rum kvar för 99 dollar per natt men de ville inte hyra ut det denna dagen ifall någon ringde och ville hyra en vecka. Men de sa att jag skulle ringa på fredag morgon för att höra om det hade blivit sålt, om inte kunde vi få det. Det betydde att vi skulle få veta först samma dag som vi skulle åka om vi hade boende eller inte. Vi sa att vi provar och är det sålt så åker vi till Philadelphia istället för där var det lättare att hitta något. Lite stressigt men säkert bra att utsätta sig för sådant också :P Det löser sig alltid.
 
Redo att gå
 
Au pairmötet. Summer sitter tredje från vänster.
 
 
På fredag morgon ringde jag dem igen och vi fick rummet! Tjoho, vi skulle åka till stranden idag :) Under min lediga tid denna dag hann jag göra lite ärenden som att packa, bibblan och apoteket. Jag hade även börjat fundera på universitetet igen. Insåg att det nog skulle bli rätt dyrt, dyrare än vad jag räknat med och började bli tveksam. Min dröm när jag kom hit var att studera vid universitetet igen, det var till och med en av anledningarna till varför jag blev au pair, jobb och studier, men när jag studerade på Hawaii så var det visserligen dyrt men då läste jag fem kurser, studerade på heltid. Nu skulle jag bara ta en kurs och det skulle troligtvis endast bli 10 000 sek billigare. Jag kollade lite på alternativ men hittade inget jättebra. Jag pratade med Deborah och vad hon gjorde när hon var här. Hon tog en engelska-kurs på Georgetown university som var billigare. Jag vill ju gärna gå på Georgetown men har hela tiden sagt att jag inte vill ta en engelska-kurs. Men jag kontaktade i alla fall den person som jag fick numret till av Deborah för att kolla för hon tyckte jag var galen som skulle betala så mycket för en kurs. Fick fundera över helgen.

Jag och Michelle körde mot stranden vid 19:30. Jag hade tur att jag bara skulle jobba till 18 denna dag eftersom familjen var bortbjudna på middag. Det tog tre timmar att köra. Vi hade min bil och jag körde. Tror aldrig att jag har kört så länge innan. Har aldrig behövt det. Men allt gick bra och vi hade en rolig roadtrip, fulla av förväntan och glada över att det blev av. 22:30 rullade vi in på hotellets parkering. Vi checkade in och kunde inte fatta att vi faktiskt var här. Vi visste att hotellet, som var familjägt, var litet och slitet. Det hade de sagt till oss på telefon när vi bokade för att vi skulle vara säkra på vad vi bokade. Och det var verkligen litet men det gjorde oss inget, vi tänkte bara sova där ändå. Vi gav oss ut för att kolla runt lite och nattlivet var i full gång. Vi hade bestämt oss för Ocean city eftersom det är mer för yngre. Det var där vi var på nöjesfält med familjen men vi var aldrig nere vid stranden då. Det var verkligen mer levande än Bethany beach, även om jag fortfarande tycker att Bethany beach är trevligare och mysigare. Fortfarande min favorit. Ocean city har en lång lång boardwalk (strandpromenad) kantad med restauranger och butiker. Vi bodde nu två kvarter från stranden och nästan längst ut där strandpromenaden började. Där låg ett nöjesfält, samma ägare som det andra vi var på som ligger längre upp på boardwalken. De hade en pir där också. Det var så härligt att se och höra havet igen även om det inte hade varit så länge sedan sist. Efter att ha stått på piren och tittat på vattnet sa vi tillslut att nej nu måste vi äta. Vi hittade ett ställe som var i full gång trots att klockan redan hade hunnit bli tolv på natten. Men det stoppade oss inte från att äta en glass på stranpromenaden som efterrätt. De hade Kohrs! Den goda mjukglassen jag hade ätit när vi var vid stranden sist. Och Michelle höll med, supergod :) Troligtvis det godaste glassen någonsin. Sa ju det ;) Kollade upp om de fanns i närheten av Washington men man måste köra minst 2 timmar..och det är det kanske inte riktigt värt. Men de finns i Florida dit jag, mamma och min syster Sofie planerar att åka när de kommer och hälsar på i September så ännu är hoppet inte ute.
 
 
Vårt lilla rum
 
Utsikten från fönstret, över parkeringen och mot stranden
 
Pyttelitet handfat. När man tvättade ansiktet hamnade  hälften av vattnent utanför.
 
 
På lördagen gick vi inte upp supertidigt men vi ville inte heller sova bort dagen nu när vi var här. Vi åt frukost på ett café rakt över gatan, pannkakor mmm, och gick sedan till stranden.
 
 
Vi var på stranden nästan hela dagen, från ca tolv till halv sex. Jättehärligt och skönt. Vi pratade, läste, sov (Michelle), åt lunch och badade till och med lite. Vågorna var höga och jag hade en skön temperatur utan att bada men vi var ju ändå tvugna att doppa oss nu när vi var här. Och det var riktigt skönt, och lite skrämmande med vågorna. Vi gick tillbaka till hotellet och byte om och gick sedan en promenad längs med strandpromenaden. Vi gick rätt långt men gick nog ändå bara en tredjedel av den. Vi stannade ju emellanåt vid någon kul butik.
 
Lunch på stranden, en jättepizza. Som var galet dyr, närmare 300 sek!!
 
Det fanns en shuttle som man kunde ta längs strandpromenaden men det kostade så vi brydde oss inte om det.
 
 
Sedan gick vi över halvön som inte var så stor till andra sidan och tittade på viken där och gick den sidan tillbaka mot hotellet. Det var helt annorlunda där, tyst, rofyllt, mer orört och vackert. Vi hittade en trevlig restaurang som vi satte oss på. Tyvärr fick vi vänta länge på maten men när den väl kom var det gott. Sedan gick vi tillbaka till strandpromenaden och åt glass igen, får ju passa på :P Vi gick in på nöjesfältet och tittade och provade ett av spelen. Brukar aldrig spela på sådant men har visst börjat. Nu var det Michelles tur att vinna en Minion. Klockan hann bli halv två innan vi var i säng.
 
 
Här åt vi
Det började åska och blixtra, fångade lite av det på bild
 
På söndagen gick vi upp lite tidigare och började dagen, ännu en gång, med pannkakor. Vi var tvugna att checka ut vid elva så vi hade lite tid men Michelle ville inte ligga på stranden och behöva duscha innan vi åkte så vi gick till piren för att titta och betalade 50 cent för att få komma ända ut. Vi gick även till livräddningsmuseet de hade i närheten då vi hade fått gratisbiljetter från turistbyrå-båset på strandpromenaden dagen innan. Det var intressantare än vi trodde. Vi fick lära oss mycket om Ocean citys historia som var längre än vi trodde. Folk har kommit dit för semester länge.
 
Hotellet i dagsljus
gatan vi bodde på
 
piren
Museet
Utsikt från fönstret
 
Innan vi gick tillbaka till hotellet gick vi ännu en liten sväng på strandpromenaden och insöp allt vi såg och doften av hav. Så sorligt att det redan var dags att åka hem. Men dagen var inte slut. Vi hade ju hela eftermiddagen framför oss så vi beslöt att göra något av den. Ca 15 minuters bilfärd därifrån finns en ö som är känd för sina vilda hästar, Assateague Island national park. Hotellägaren hade tipsat om den och jag hade även hört om den innan så vi tänkte att vi passar på. Vi såg några på håll när vi körde mot parkens entre och folk hade stannat vid vägkanten men vi kunde inte stanna där och tänkte att vi får ju se dem på närmre håll längre fram. Vi körde in och betalade 20 dollar och fick en karta där olika stop och vandringsleder var utmärkta. Vi stannade på första möjliga stop och gick ut för att titta men det visade sig vara en strand full med folk så vi körde vidare. Nästa ställe skulle vara en vandringsled så vi sprejade på myggmedlet och traskade in i den ganska glesa skogen. Det visade sig att leden inte var så lång utan ledde till något liknande sumpmark som de hade byggt en led över. Tyvärr inte skymten av några hästar. Vad vi dock fick möta var myggor. Tusentals. Så fort vi kom in i skogen överföll dem, vi fick nästan panik, Och inte brydde de sig om något myggmedel. Jag fick fyra myggbett samtidigt på axeln när en svärm valde att landa där. Hade inte Michelle slagit till mig och krossat några till så hade jag fått änu fler. Så vi flydde fältet och tillbaka till bilen rätt fort. Tredje stoppet visade sig vara en strand det med men de hade i alla fall en toalett. Där fanns också en annan led att vandra på, i sand. Vi började gå men även här kom myggorna och vi läste om fästingar och andra kryp som kunde attackera oss plus att vi började bli trötta så vi vände tillbaka och bestämde oss för att ge upp och köra igen. Inga hästar utan 20 myggbett för 20 dollar. Men när vi körde tillbaka och nästan var ute ur parken blev vi plötsligt tvugna att stanna för mitt på vägen gick flera hästar. De rörde sig längst vägkanten och runt bilarna och gick jättenära. Så vackra! Vi tog typ hundra foton efter att ha beundrat dem och körde glada därifrån. Vår utflykt blev lyckad trots allt.
 
Visitor centrat som låg innan vi körde over bron till ön.
Stranden vid första stoppet
Andra stoppet med gångstigen och alla myggor
Tredje stoppet, med träd och sand blandat
Sedan var de plötsligt där!
Såg en vid bron tillbaka
 
Vi hade även blivit rekommenderade att besöka den lilla orten Berlin som låg på vägen hem, strax utanför Ocean city. Det var en mysig och liten (betoning på liten), gammal by. Vi gick runt och tittade och en broschyr utanför turistbyrån, som var stängd, berättade för oss att Runaway bride var inspelad här. Så vi gick med kartan och tittade på inspelningsplatserna och bestämde att vi måste se den filmen igen, ihop. De hade manga små butiker också, flera var second hand. Vi åt lunch på ett gammalt hotell, men satt på uteserveringen, innan vi åkte hemåt. Resan hem kändes lång men ca kvart i åtta var jag hemma efter att ha lämnat av Michelle (som skulle packa i panik för hon skulle till New York nästa dag) och tankat. Så glad att vi gjorde resan. Barnen kom hem kort efter och blev glada över att se mig, och jag dem. De hade spenderat helgen i Hershey där de har chokladfabriken och nöjesparken där de tillverkar chokladkakan Hershey. Lika välkänd som Marabou är för oss är Hershey för amerikanarna MEN absolut inte lika god. Familjen hade varit söta och tänkt på mig och köpt med choklad hem till mig. Jag lämnade över godiset jag hade köpt till dem på Candy Kitchen. Tänkte att det kunde vara en bra present då jag vet att barnen älskar candy kitchen och det finns ju inte här. Plus att de har så mycket saker redan. Kvällen spenderades åt att packa upp, tvätta och annat lika kul.
 
Mysig liten by
Många antikaffärer
 
En leksaksaffär som sålda gamla saker
Denn var med i filmen
Kanske kyrkan med?
På denna gatan skulle huvudkaraktärens hus ligga men vi visste inte vilket det var så tog på nästan alla för säkerhets skull ;)
Till och med bilen var gammal. Ibland kändes det som att tiden stått still här.
I denna butiken var brudklännings-shoppen i filmen
Här åt vi lunch
på väg hem
chokladen jag fick av familjen
 
Veckan efter med början den 7 augusti var rätt lugn vilket kanske behövdes men kände mig stressad då mycket hängde över mig som jag måste fixa innan vi skulle åka till Kalifornien på söndagen. Fortsatte arbetet med vad jag ska studera och kollade alternativa skolor osv. På torsdagen var jag hos Michelle och såg på film med hennes kompis Sabrina som var på besök från Tyskland samt Lea, den nya au pairen. Vi hade huset för oss själva för hennes värdfamilj var på resa i Italien. Vi tänkte vi kunde se Runaway bride nu när vi precis hade varit i Berlin men hittade inte den på Netflix så det fick bli en annan goding istället, Min bästa vans bröllop. Nästan samma skådespelare i alla fall.
 
På fredagen var jag med Grace på morgonen och dagen innan hade det varit sista dagen på hennes 6-veckor långa occupational therapy camp och idag var det fest. Ett av barnens familjer hade det hemma hos sig. De hade uppblåsbart hopptorn i källaren och i trädgården något liknande men med vatten. Det blev pizza och tårta. Efteråt var vi hemma ett tag sedan åkte vi för att hämta Cole och körde till poolen. Vi fick med oss en pizza hem från festen för de hade alldeles för mycket så vi åt det vid poolen till middag också. Jag jobbade till 22:30 och sedan gjorde jag mig iordning för att gå ut med Julieth och hennes kompisar. Det var henne jag gick ut med sist också. Vi gick till ett uteställe, Madhatter, som var rätt trevligt men det var så mycket folk och musiken var bara bra ibland. Eftersom Julieth och alla hennes kompisar är latinamerikaner så gillar de klubbar som spelar den typen av musik och de är rätt enkla att hitta. På samma gata ligger café citron dit vi gick och var resten av kvällen. Jag har inget emot det eftersom jag gillar den typen av musik, kör bara mina zumba-moves ;) De andra kan ju dansa i det närmaste professionellt sedan barnsben men jag kör på känsla så gott jag kan och de gillade det. Vi hade trevligt, synd bara att jag inte kan sjunga med i alla sånger och att det inte är fler amerikaner på den typen av klubbar.
 
Avslutningsfest
 
Jag och Julieth
 
vi och hennes vänner
 
På lördagen, 8/8, sov jag länge men eftersom det var dagen innan vi skulle åka på semester fick jag ju packa lite. Sedan träffade jag Hui och vi åkte till Georgetown och åt och fikade. Vi satt länge på fiket och pratade om allt möjligt, precis så som det ska vara när man fikar. Det var väldigt trevligt och jag kände mig så glad efteråt. Det sociala betyder så mycket. Jag blev supermätt av pajen och kakan och de två koppar kaffe jag drack. Dricker inte så mycket kaffe men någon gång i månaden beställer jag en latte, i detta fall mocca latte. Men de hörde fel och gav mig en varm när jag beställde en is-latte. Så jag fick båda och drack upp. Stort misstag! Fick ont i magen och blev mätt och illamående hela kvällen. Nästan som en bakfylla. Aldrig mer kaffe! I alla fall inte så mycket. Det värsta var att jag när Hui var tvungen att åka hem skulle träffa Michelle, Lea och Michelles kompis Sabrina för middag. Det var trevligt men kunde bara äta en liten sallad.
 
Trevligt fik. Det bästa jag har hittat där det känns trevligt att sitta. Inte så opersonligt som många andra. Som Starbucks som bara finns till för att hämta en kaffe eller för att sitta och arbeta. Alla sitter med sina mobiler eller datorer och ingen pratar med varandra.
Michelle, Lea och Michelles vän på besök, Sabrina
 
På söndagen var det dags för Kalifornien men nu behöver ni nog en paus så mer om det det kommer i nästa inlägg :)
 
Nedan ser ni lite andra bilder som inte passade in någonstans
 
Playdate med Hui och hennes Carlisle
I några veckor var vi hamstervakter åt grannarna. Så söt :) Men var lite orolig för den stackaren som aldrig fick vara ifred.

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej gumman! 😘
Oj,vad du får vara med om. Äventyr efter äventyr ;) Längtar så att vi ska få åka till dig nu. Vill krama om dig längeeeeeee. ;) Då blir det nya äventyr. Var rädd om dig sålänge. Älskar dig!!!! 💕

Svar: Ja något nytt hela tiden :) jag längtar också supermycket! Detsamma! Älskar dig med mamsi! Puss!!
Louise

2 moa:

Hästarna undvek nog också myggen! ;)

Svar: Ja säkert :)
Louise

3 Ann-Charlotte:

Så kul att följa dig i USA! Märkligt att se oss tillsammans i WDC! Tack för att du tog dig tid att träffa oss, trots att ditt jobb kallade! Lycka till med allt - studier (när vet du om du kommit in?), träning och jobb! Snart får du väl besök av familjen hoppas jag. Ni får ha det så jättebra! Hälsa alla från mig!! Kraaaam

Svar: Tack för att du läser :) det var så kul att ses, tack själva. Tack! Jag har gjort om mina studieplaner så ska läsa tyska istället från och med nästa vecka. Ja, längtar!! Detsamma! Kramar
Louise

Kommentera här: