Tiden går fort

Så länge sedan det var jag skrev nu, har inte hunnit eller orkat när jag väl haft tid så nu blir det ett inlägg om stranden så får jag skriva resten sedan. Sist jag skrev var en månad sedan när vi kom till stranden så tänkte börja där. Vi var i Bethany beach i delstaten Delaware. Vi hade en jättehärlig vecka. Jag umgicks mer med familjen än vanligt men jobbade mindre. I och med att alla var där hela tiden så blev det annorlunda. Samma dag som vi kom var vi där själva. Vi körde med två bilar dels för att vi tog med så mycket saker (fast hade vi bara kört med en bil hade vi kanske inte gjort det) samt ifall Kevin skulle behöva åka hem för att jobba. Cole, Grace, Elizabeth och jag körde i en bil. Barnen kollade på film och jag och Elizabeth pratade vilket var trevligt. Det tog ca 3,5 timmar att köra. Vi kom på eftermiddagen och tog en liten cykeltur (med cyklarna som vi hade tagit med oss) för att kolla runt lite innan vi packade upp. På kvällen gick vi ut och åt middag.

Packa bilarna
På väg!
Matstopp på McDonalds
Huset vi bodde I. Jättefint och stort.
Här sov barnen
Här sov jag
ett av de andra rumen
ännu ett
Kevins och Elizabeths rum
På ovanvåningen var det ett stort kök/vardagsrum som var luftigt och fint.
Med terrass/balkong
Baksidan av huset.
Mitt emot låg brandstationen men det störde oss inte.
Dags för cykeltur!
Fick se lite av byn när vi cyklade runt
Framför allt Candy Kitchen, en godisaffär som barnen älskar.
Swedish fish :P

Dagen efter, måndag 6/7 kom Kevins systerson George med fru Ava och hund. Egentligen så kom de sent kvällen innan men vi träffade dem först då. De är i min ålder så det var trevligt att ha några i samma ålder där :) Jag kunde sova länge nästan varje dag där, vaknade oftast i bra tid ändå med barnen som sprang runt men behövde inte gå upp lika tidigt som vanligt vilket var skönt. Vi hade en lugn förmiddag och gick sedan till stranden. Äntligen! Så härligt att se, höra och dofta havet. På kvällen grillade vi fisk hemma på den stora altanen, jättemysigt. Efteråt gick vi till stranden där de hade utomhusbio. De visade "Alexander and the terrible horrible no good very bad day", en familjekomedi som jag inte hade sett innan men som var väldigt bra och rolig.

Stranden!! En känsla av frihet och lugn som är svår att finna någon annanstans. Jag vet nu i alla fall att det är viktigt för mig att bo nära havet.
George och Ava griller
Ava, Grace och George i väntan på utomhusbion.

Tis 7/7
Även denna dag sov jag rätt länge och sedan gick jag ut en runda själv och tittade i butiker. Orten var liten men hade en liten stadskärna med mysiga små klädesbutiker, inredningsbutiker, en bokhandel, samt de vanliga-saker-för-stranden-butikerna. När de andra kom till stranden på eftermiddagen mötte jag upp dem där. Elizabeth frågade när vi kom hem om jag hade haft en bra vecka för hon sa att ingen annan au pair hade spenderat så mycket tid med dem under strandveckan och även om de tyckte det var trevligt så ville hon inte att jag skulle känna att jag var tvungen att vara med dem så mycket. Men jag tyckte det var trevligt att spendera tid med dem och när vi var på stranden lekte jag ju med barnen så klart men inte hela tiden utan kunde sola och bada själv med. Jag hade tyckt det var tråkigt att spendera en massa tid ensam. Jag förstår ju om de vill ha ensamtid med bara familjen och frågade dem om de ville ha det också vilket de inte ville och de andra var ju också där. Det som var svårt var att jag inte hade något schema denna veckan så visste inte riktigt när jag var tvungen att vara där och när jag kunde gå iväg själv. Och om jag var med familjen skulle jag då jobba? Det är ju alltid svårt, även hemma eftersom man bor på jobbet. Även när jag är ledig hemma och är runt barnen så hjälper jag ju till eftersom för barnen är jag ju en i familjen. Också med hushållet som att tömma diskmaskinen osv som man gör hemma. Och även för föräldrarna är jag ju en i familjen, de bjuder alltid med mig på deras aktiviteter även när jag är ledig.

Tog mig en glass. Nog den godast glassen jag har ätit. Frozen custard. Det är som mjukglass fast ännu krämigare. Tog hälften mintsmak och hälften choklad. Älskar mint och choklad. Mmmmm!
Strandpromenaden

När vi kom tillbaka med stranden tog jag och Grace en dusch i utomhus-duschen på baksidan av huset, väldigt smart att de hade det så man slipper få med sig all sand in. Efter det fick barnen mat och sedan se på film. Vanligtvis får de bara 30 min tv/ipad om dagen förutom lördagar då vi brukar se en film men eftersom det var semester så var inte reglerna så hårda denna veckan. Vi vuxna grillade och åt på balkongen igen, älskar att sitta ute och äta. Jag hjälpte till med läggningen och sedan satt vi på balkongen och pratade länge, mysigt.

Utomhusduschen

Ons 8/7
Denna dagen gick jag upp tidigare för vi hade pratat om att gå till stranden tidigare än vanligt men de andra var inte redo. Efter ett tag lämnade vi och gick till ett café för frukost och sedan vidare till stranden.

Jag lekte hela dagen på stranden med barnen. Efter att vi kommit hem och duschat vilade jag på rummet lite, trött! Senare gick jag och Grace till scenen nere vid stranden. Cole ville inte följa med så han och Elizabeth stannade hemma medan Kevin, George och Ava gick ut och tog en drink. Egentligen skulle Elizabeth med och jag skulle ta barnen till scenen men det gjorde henne inte så mycket att stanna hemma. På scenen spelade en barnunderhållare gitarr och sjöng. Många barn var där och de flesta av dem var uppe på scenen och dansade. Grace ville inte utan satt med mig på bänkarna framför fast jag sa att jag kunde gå med henne. Efter ett tag gick vi till toaletterna och när vi kom tillbaka gick vi förbi trappan upp till scenen där hon tvekade. Hon ville gärna gå upp men vågade inte riktigt så jag övertalade henne. Hon och jag gick upp på scenen och dansade med de andra barnen och de få vuxna som var där. :P När vi kom hem var det läggdags för barnen och lite senare kom de andra hem och George och Ava lämnade för att åka hem.

Cole är nergrävd
Vi såg delfiner i vattnet
Barnunderhållaren på scenen
Vi dansade

Tors 9/7
Idag hade familjen lite ensamtid och åkte till en vattenpark, jag var ledig under förmiddagen och fick låna Kevins bil. Jag körde till Rehoboth beach som ligger ca 25 min med bil norr om Bethany beach. Längst med kusten ligger flera stränder och orter som är populära. Bethany är familjevänligt och Rehoboth är "gay-friendly" som de säger. Längst kusten ligger också Ocean city dit fler ungdomar åker. Av de tre gillade jag Bethany bäst, mysigast.
När jag kom till Rehoboth beach gick jag runt och tittade lite. Främst på trädäcket som gick längs med stranden som en strandpromenad där de hade butiker och till och med ett litet nöjesfält. Det verkade inte vara så mycket mer ovan strandpromenaden mer än hus. I mitten av promenaden hade de ett litet torg men inte mer vad jag kunde se vilket gjorde Bethany mer mysigt.
Försökte vinna en minion men det gick inte så bra
Jag gick ner på stranden och satte mig och solade lite och åt min medhavda macka. Kände mig lite stressad, dels för att jag hade parkeringen att tänka på men framför allt pga att jag var tvungen att vara tillbaka en viss tid eftersom Elizabeth och Kevin skulle ut och äta middag och jag skulle passa barnen. Ville även hinna med att åka till Rehoboths outlet butiker. Så efter ett tag gick jag upp till strandpromenaden och tog en glass och gick tillbaka till bilen. Samma supergod glass som jag nog åt tre gånger under veckan. De hade samma glasskiosk i Bethany också. Sammanlagt spenderade jag 2 timmar i Rehoboth beach innan jag åkte vidare till outletbutikerna där jag var i ca 3 timmar. De hade många olika butiker och jag siktade in mig på de billigare som Forever 21 och Old navy. I Delaware har de ingen skatt på kläder vilket gör dem lite billigare. Det var inte superbilligt utan hade i princip samma priser som Forever 21 och Old navy har här i stan men man slapp ju skatten. Hittade några plagg som dessutom var på rea.
När jag kom hem tog jag hand om barnen och Elizabeth och Kevin gick ut. Rutinen var densamma som hemma. Bad, tv och saga. Cole somnade innan jag hann läsa för honom, jobbigt att åka till vattenland.

Mina fynd
Fred 10/7
Denna dag var det Kevins födelsedag. Jag hade hemma försökt hitta en liten present och Elizabeth rekommenderade presentkort på Itunes men när jag försökte beställa online gick det inte. Så tänkte att jag kunde göra det från stranden. Men under en av våra kvällar på balkongen pratade vi om filmer och Kevin nämnde att han skulle köpa den nya boken om Hitchcock, en biografi. Så jag tänkte att det kunde vara en bra present istället. Elizabeth hjälpte mig att beställa den via deras Amazon-konto. Jag ville ändå komma med någonting på hans födelsedag så satte ihop lite info om boken samt en bild som jag tänkte skriva ut. Direkt på morgonen åkte jag till caféet vi hade ätit frukost på för någon dag sedan för jag hade sett att de hade kort och visste att de hade öppet redan. Jag tyckte inte att jag hittade något så cyklade till bokhandeln för jag tänkte att jag måste ju ändå dit och skriva ut. Fick vänta ett tag tills de öppnade och då visade det sig att de inte kan skriva ut utan hon rekommenderade fiket jag nyss hade varit på. Tillbaka igen. Jag betalade för ett kort och en utskrift men när jag skulle skriva ut så visade det sig att skrivaren inte fungerade då den hade blivit våt av en läcka i taket. Typiskt! Så jag fick skriva i kortet istället och maila infon till honom. Försökte i alla fall. Jag cyklade hem och åt frukost med de andra och gav honom kortet, han blev väldigt glad och tacksam. Hur visste du att jag har tänkte på den?! Han kom inte ihåg att han hade sagt det :) Alltid extra kul då. Sent kvällen innan hade Kevins syster Karen med man Jim och hans 16-åriga son Jason kommit samt Karens son Alexanders hund Max som de passade. Så nu fick vi träffa dem.
Efter frukost gick jag ut en runda själv och köpte en kaffe (mintchokladslatte, som ni förstår älskar jag mintchoklad) och tittade i butiker lite. Satt på strandpromenaden och drack mitt kaffe och solade. Varje dag var varm, ca 30 grader. Jag smsade med mamma och Sofie och vi försökte ringa men det bara hackade hela tiden så vi gav upp efter ett tag. Jag smsade Elizabeth för att fråga när de skulle komma ner till stranden och precis samtidigt smsade hon och frågade om jag ville äta lunch med dem på pizzerian nära stranden. Så jag gick dit. Äter mycket oftare pizza här än vad jag gör hemma i Sverige. Sedan gick vi hem och gjorde oss redo för stranden. Elizabeth och Karen stannade hemma men vi andra gick dit i ca 2 timmar. Badade inte idag utan kunde läsa lite vilket är en av mina favoritsysslor på semestern och speciellt på stranden. Det var alltid ganska höga vågor i vattnet. En dag tog jag med Grace ut och vi hoppade i vågorna och hade jättekul till en jättevåg kom och slog omkull oss. Kunde inte hålla varken henne eller mig och blev rädd att hon skulle slå sig. Men allt gick bra och hon sa att hon INTE tyckte om den där vågen men frågade om vi kunde göra om det imorgon igen haha. Men dagen efter var vågorna så höga att jag inte ens vågade gå i ensam.
Vi gick hem och gjorde oss iordning för födelsedagsmiddag på en restaurang i närheten. Vi skulle möta upp med en annan familj som de känner hemifrån som också var på semester där. Det var trevligt och de hade god mat. Dock blev det inte så mycket prat med de vuxna för mig för jag satt på barnens sida om bordet och skulle hålla koll på dem (de hade tre barn så sammanlagt fem barn) och de ville gå ut när de var klara och jag fick gå med dem. Tillslut gick vi till lekparken mitt emot restaurangen och jag kände mig lite malplacerad med min klänning och högklackat, insåg inte riktigt att jag skulle jobba på det sättet men förstår att de ville fira Kevin och umgås i lugn och ro.

Pizza! Äter mycket mer pizza här än vad jag gör hemma
Grace tar sig en tupplur på stranden i fotomodell-stil
Restaurangen vi åt på, på kvällen

Lörd 11/7
Förmiddagen var seg eftersom det regnade. När jag vaknade hade familjen precis åkt iväg till Rehoboth beach för att gå på nöjesfältet där och Karen och hennes familj hängde i sina rum. Efter frukost gick jag och lade mig igen, kände inte för att göra något i regnet. Kändes lite trist att de hade åkt utan mig även om jag förstår att de vill vara ensamma ibland men kvällen innan hade de sagt att jag kunde sova och om något hände skulle de väcka mig. Senare klarnade vädret upp och på eftermiddagen efter lite diskussioner om vad vi skulle hitta på så åkte vi allihop till ett nöjesfält i Ocean city och hade en trevlig eftermiddag. Så dagen blev rätt bra ändå. Jag klarar ju inte av att åka så många karuseller men åkte en bergochdalbana (tjoho!) och slänggungorna med Grace samt en barn bergochdalbana med barnen. Det var inte så mycket folk där vilket var skönt och parken var inte så stor heller. Vi spelade lite också. De hade ett bås där man skulle skjuta med vattenspistol på en markör för att fylla ett rör och Kevin tyckte att vi skulle spela. Först spelade alla killarna och Kevin vann en tvättbjörn som Cole fick och sedan spelade alla tjejerna. Då vann jag! De hade bara gosedjur så Grace fick välja ett och välde även hon en tvättbjörn men i en annan färg. Dock blev det dyra björnar eftersom Kevin betalade för alla. :P Lite senare såg jag ett bås med en likande tävling med Minions som pris, vill ju så gärna ha en! Jag spelade och Elizabeth hängde på och jag vann igen :) Man var tvungen att spela två omgångar för att få välja en minion så gjorde det och vann min minion :D Äntligen! Den blev ju inte så billig eftersom jag fick spela två gånger samt ta ut pengar i en automat för att kunna betala (och tar man inte ut på sin egen bank för man betala typ 5 dollar) men det var det värt, jag har äntligen min minion. Innan vi lämnade spelade vi en runda minigolf vilket ingick, men ingen höll koll på vem som vann. Det var fina banor.

Cole och jag tog trams-bilder i bilen
Tillslut blev det en bra

När vi kom tillbaka till Bethany gick vill till Subway och pizzerian och köpte med oss mat som vi tog till stranden och satte oss och åt middag där vår sista kväll. Veckan hade gått så fort!

På scenen vid stranden spelade ett band och det var fullt med folk

Sönd 12/7
Efter att ha packat det sista bad Elizabeth mig att ta barnen så att de kunde packa och Karen samt hunden Max följde med oss. Vi gick till en djuraffär i närheten där Max fick lite godsaker och nya leksaker. På vägen tillbaka stannade vi till vid ett tält som de hade satt upp där barn fick rita och skriva skyltar till veteraner som skulle komma och semestra i Bethany beach. Tydligen hade de ett program där folk med boenden som de hyr ut där lät veteraner bo där gratis i en vecka. Barnen ritade lite innan vi gick tillbaka. Prick klockan tio som var tiden för "utcheckning" kom städarna och vi var tvungna att åka. Vi sa hejdå till Karen och de andra och till det fina huset och körde till outletbutikerna i Rehoboth där jag var någon dag innan. Barnen behövde skor. Jag fick sedan en timme för mig själv att gå runt och titta men hittade inget. Sedan åt vi lite lunch där innan vi körde hemåt. Trafiken var ok så det tog underfär samma tid som dit. Vi stannade och åt glass på vägen också. Det var skönt att komma hem. Grace tyckte också det för hon suckade och sa "home, I missed you!" och "I'm so happy to be home" flera gånger haha. Och det var skönt att kunna gå in på rummet och stänga in sig lite. Jag packade upp, tvättade och kollade upp lite kurser på universitetet, började bli oroligt för att det skulle bli för sent att söka inför hösten så kände att jag ville ta tag i det. Och såklart, kollade Ally McBeal :) Hade haft med mig Ipaden så kunde kolla lite där med men hann inte riktigt och det fanns ju bättre saker att göra då.

Barnen ritar skyltar
Max
Glass på vägen hem
Glassstället mitt ute i ingenstans. Vi körde bara lite på motorvägen. Det mesta vi såg var gårdar och fält.
Den stackars eremitkrabban som Cole köpte. De sålde dem överallt och man fick välja skal. Den lever fortfarande men just nu passar vi grannens hamster så den får mest uppmärksamhet.

PS, har också gjort en rättelse på bilden på Washingtons grav på förra inlägget, skrev fel :P