Lärandet börjar

Månd 11/5

Lärandet börjar, en typisk dag. Denna dag observerade jag mest och hjälpte till där jag kunde. Vi hade en plan som gick ut på att början av veckan bestod av observation och mot slutet skulle jag göra allt själv. Först ut var frukosten och packa lunchlådorna till barnen. De får ju inte mat på skolan så som vi får utan måste ta med sig. Detta är ju en liten utmaning då det inte kan vara varm mat. Vanligtvis får de någon typ av macka, någon skivad grönsak, en skivad frukt, en drickyoghurt och inlagd frukt. Till frukost ska de gärna ha frukt, macka eller bacon och någon typ av protein som ägg. Själva ätandet tar ofta ett tag då de gärna gör en massa annat istället för att äta..som till exempel att bråka med varandra och retas. Vi ska också packa deras väska i samband med packningen av lunchboxen om det är något annat de behöver. Själva väckningen sköter föräldrarna. Efter tandborstning åkte vi till skolan och lämnade av. Oftast lämnar föräldrarna men ibland gör jag det, speciellt om de vill gå eller cykla till skolan. Det är inte så långt dit men tar ändå ca 20 minuter då de har svårt att bara gå utan att stanna, leka, bråka... Men oftast är de väldigt söta :) Har vi tid över innan klockan är nio plockar vi undan i köket, tvättar barnens kläder (två gånger i veckan) och plockar undan i lekrummet. Denna dag åkte jag och Deborah hem och åt frukost. Mellan nio och tre är vi lediga. Två gånger i veckan kommer städerskorna och städar huset och tvättar föräldrarnas kläder. Dagen efter kom även trädgårdsmästarna. Jag blev först häpen men vilket härligt liv att få hjälp med allt och ha tid till roligare saker.

 Graces lunchlåda

Deborah och jag åkte till området Georgetown och kollade på universitet där. Hon tog sina universitetspoäng där. Det är obligatoriskt i programmet att ta 6 credits per år, dvs oftast en kurs per termin. Jag har kollat på George Washington University (och lite på Georgetown) men nu när jag besökte Georgetown University blir jag sugen på att gå där, så vackert.  

 
 
 
Väldigt Hogwarts-aktigt

Klockan 12 var jag tvungen att vara hemma igen då jag hade min körlektion i två timmar vilket gick bra. Sedan åt vi lunch och åkte till skolan för att hämta barnen som slutar vid tre. Vi packar alltid lite snacks att ta med till dem som till exempel frukt, bars, kex och ngt som liknar äpplemos. De har en bra lekplats på skolan så vi brukar stanna där och de får leka ett tag. Oftast är det flera andra au pairer där också och vi har vår hörna där vi sitter och har uppsikt över barnen. När vi har kommit hem så är det dags för oss att packa upp lunchboxen och lägga undan väskorna, Cole att göra sin läxa och Grace att lyssna på musik. Hon har lite svårigheter med talet och koordinationen ibland och går hos en talpedagog. Varje vardag lyssnar hon en timme på klassisk musik för att stimulera hjärnan, något hon är sådär glad i. Samtidigt brukar hon måla, leka med dockor eller göra någon annan lugn och kreativ aktivitet. Idag var det som för det mesta Barbie-dockorna som lockade mest. Can you play with me? Pretty Please.. och målning. Cole spelar golf på måndagar och Elizabeth tog honom dit. Vi stannade med Grace. I mina arbetsuppgifter ingår också att laga middag till barnen. De äter oftast något enkelt och färdigt som t.ex nuggets eller biffar eller en stekt köttbit med ris eller pasta. Jag skulle vilja laga lite mer hemlagat och nyttigare mat vilket Elizabeth och Kevin inte alls har något emot och vi har till och med pratat om att ha fler familjemiddagar på vardagarna också för oftast äter barnen själva. Men tyvärr är tiden ett problem, att hinna med det. Men med lite planering borde det gå att kunna fixa en bra måltid på en halvtimme. Det andra problemet är att Cole är lite kräsen med maten. Han äter ingen sås till exempel och det mesta jag lagar är i en sås. Grace är en äventyrlig ätare och gillar det mesta. Hennes favorit är troligen en fisksoppa på en mexikans restaurang som innehåller både räkor och musslor och hon älskar det! Häftig unge.

 Grace målar
och klär ut sig

Efter middagen är det baddags varje dag för de båda, idag endast för Grace eftersom Cole inte var hemma ännu. Sedan ska de hänga upp handduken, sätta på sig pyjamasen, borsta tänderna och lägga kläderna i tvätten. Först då är det tv-time en halvtimme till kl 19:30. Och sedan läser vi en halvtimme. Oftast slutar jag kl 19 och föräldrarna läser och lägger dem vilket var fallet ikväll. Deborah och jag åkte till en mexikansk restaurang, Chipotle, och åt. Mycket mexikansk mat här. Sedan åkte vi till Tj Maxx och köpte en resväska till Deborah som hon kunde packa i innan vi åkte hem och sov. Dagen gick fort.
 
så här kan det se ut vid läggdags
Mat på Chipotle
Deborahs nya väska rymde även två barn, som gärna ville följa med henne.

Tis 12/5

Denna dagen kunde jag hjälpa till lite mer. Efter barnen åkt till skolan (Elizabeth tog dem) åkte Deborah på ärende och jag åt frukost. Försöker att gå upp en timme innan jag börjar och göra mig i ordning och äta frukost innan jag börjar vid sju men var så trött denna veckan så hann bara med en liten frukost för något måste jag äta. Eftersom vi jobbar två timmar och sedan är lediga så är det perfekt att äta igen ordentligt då. Jag satte mig på verandan på framsidan av huset och skrev lite på bloggen men blev inte klar. Deborah hade anordnat så att vi skulle gå på en träff på The Cheesecake factory med gamla och nya au pairer men hon skulle inte hinna hem i tid så hon fixade så att tre andra au pairer hämtade upp mig på vägen. Det var trevligt och bra för mig att få möta alla. Michelle från Tyskland har bara varit här en månad vilket är bra då hon inte heller har upplevt allt och vi kan göra saker ihop. Även Valentina från Italien är ganska ny. Michelle är dock bara 19 men det är inget jag tänker så mycket på. Valentina är endast ett år yngre än mig tror jag. Trodde jag skulle vara ensam i min ålder och jag är helt klart bland de äldsta då de flesta är mellan 19-23 men här är några till i min ålder, till och med en som är ett år äldre men hon har jobbat i flera år och är en nanny, dvs inte en del av au pair programmet.

 

Efter den goda lunchen på The Cheesecake factory åkte vi hem för att hämta snacks och sedan åkte vi för att hämta barnen. Cole skulle leka med en kompis så vi hade endast Grace. Vi stannade ett tag på skolans lekplats och åkte sedan till ett köpcentrum och åt frozen youghurt. Varmt idag! Det är runt 30 grader de flesta dagar nu, ibland svalare med regn, men det kommer bli ännu varmare när sommaren kommer har jag hört.
Efter glassen åkte vi hem för att göra de vanliga bestyren som lyssningen, leka, middag och bad. Sedan gick jag och Deborah till affären för att handla något att äta till middag. Andra Au pairer som vi mött under dagen satt där då de har ett Starbucks i affären och bord utomhus så vi satte oss där ute med dem i ngn timme och det blev bara en macka när jag kom hem. Ännu en gång förundrades jag över hur snabbt dagarna går. Tänkte att jag skulle få så mycket fritid nu jämfört med hemma då jag lade så mycket tid på pendling och jag har i och för sig mycket tid mitt på dagen men i och med att man har en tid att passa och måste vara hemma till så känns det inte riktigt på samma sätt.  
Idag fick jag också lära mig att även myggorna i Washington gillar mig då jag fick tre myggbett :/ 

 

Ons 13/5

Efter morgonbestyren och vår egen frukost gick vi båda ner och somnade igen och vaknade först 2 timmar senare. Välbehövligt och skönt. Förmiddagen var lugn men vid halv ett körde vi till Downtown där vi körde runt så jag fick se monumenten. Deborah var så snäll och visade mig och tog mig med på en massa saker hela veckan. I Downtown, dvs stadskärnan, finns en massa monument och museer. Tyvärr är det inte så bra att köra där så hann t.ex. endast se en glimt av vita huset. Men ska åka dit med buss och tunnelbana en annan dag och titta ordentligt. Sedan åkte vi till ett lunchställe och åt burritos. Efter det gick vi till skolan med Elizabeth som tog Cole till tennis. Vi var kvar på skolans lekplats ett tag innan vi gick hem. Grace lyssnade och övade på bokstäver och lekte innan vi hämtade Cole och hans kompis som vi körde hem. Sedan var jag med Grace och Deborah med Cole och hans läxa. Efter mat och kvällsrutiner gjorde jag och Deborah egen pizza (som blev lite bränd då jag ännu inte riktigt lärt mig deras ugn) och åkte sedan till forever21 som precis hade stängt så vi gick till tj maxx istället där jag hittade en T-shirt. Behöver lite fler toppar märker jag. Sedan åkte vi hem och hade filmkväll Deborah och jag och åt popcorn och överbliven cheesecake. :)

 
 
 

Tors 14/5

Vi gick till skolan och sedan åt jag och Deborah frukost på Starbucks. Hem en runda sedan till ett köpcentrum där jag köpte fyra par skor. Hade bara mina gympaskor och ett par inneskor och det var för varmt. Hittade ett par ballerina som jag kunde lägga in min sula i samt ett par finskor. Har problem med ena foten, plantar fasciit dvs hälsporre och måste ha rätt skor. Sedan hittade jag också ett par gympaskor att ha inomhus för träning samt ett par badskor eftersom jag alltid ska ha skor på mig.
Torsdagar hämtar vi Grace lite tidigare då hon ska till OT (Occupational therapy, där hon övar på koordination mm) samt talpedagogen. När hon är på OT får vi inte vara med så jag och Deborah gick och åt indiskt så länge. Sedan åkte vi till talpedagogen där jag satt med och lyssnade och observerade vad de gjorde. Förutom talet så handlade det även här om att kontrollera sin kropp. Grace har mycket energi och blir exalterad och upprymd och här lär hon sig att vara lugn och hålla koncentrationen. Väldigt duktig pedagog och det var intressant att lyssna. Hon gav mig tips på vad jag kan göra med Grace och helst ska vi öva på detta varje dag medan hon lyssnar på musiken men hon tycker inte att det är kul så får försöka hitta något bra sätt att väva in det i leken. Efter att vi kommit hem och lekt och lyssnat slutade jag och Deborah. Det var tidigare än vanligt eftersom Elizabeth hade gett oss biljetter till baletten, The Washington Ballet på John F Kennedy center. Hon älskar balett och är involverad i The Washington ballet. Vi hade fått fem biljetter men hittade bara en till som kunde följa med, Deise, också från Brasilien. Jag har aldrig varit på balett tidigare och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig men jag blev glatt överraskad. Det var fängslande och mycket mer intressant än jag trott. De 2 timmarna föreställningen varade gick fort. Föreställningen hette Tour-de-Force: Serenade och bestod av olika uppträdanden. Några var klassiska, det man tänker när man hör balett, och några var helt annorlunda, moderna. Även om det klassiska var vackert gillade jag det moderna bäst.

 mina nya skor
 
fick även lite kläder av Deborah som hon inte ville ta med sig. Perfekt för mig.
vår indiska lunch
Flätade Graces hår medan vi väntade på att få komma in till talpedagogen. Att kunna fläta borde ha ingått i anställningskraven för hon är helt galen i flätor och vill att man ska fläta dockornas hår jämt haha. Hon blev imponerad när jag kunde göra inbakad fläta och nu vill hon ha det hela tiden.
jag, Deise och Deborah
Bilder från internet av baletten

Fred 15/5

Efter morgonpasset körde Elizabeth mig till talpedagogen Diane då jag hade lyckats glömma min handväska där. Vet inte hur det hände riktigt. Jag var så inne i det vi gjorde och tänkte inte alls på det. Så olikt mig, brukar aldrig glömma väskan. Elizabeth var i alla fall jättesnäll och körde mig dit så jag kunde hämta den. Sedan släppte hon av mig vid Social Security Office för att få ett Social Security nummer, något jag behöver för att kunna ta det amerikanska körkortet. Besöket tog lite mer än en timme, snabbare än jag trodde. Sedan åt jag lite och väntade på bussen typ 40 min. Höll nästan på att somna när jag väntade på den, Men kom hem tillslut. Åkte kort efter och hämtade barnen. På skolan hade de en bake sale för att samla in pengar till skolan. Första gången jag kom till skolan slog det mig hur amerikanskt det kändes. Till exempel så kan man släppa av barnen framför skolan och där står föräldrar (som turas om) och tar emot och slussar in barnen, som man sett på film. Även en bake sale där föräldrar och barn bakar och tar med kändes väldigt amerikanskt även om vi också gjorde det när jag var liten för att samla in pengar till en klassresa och liknande. Barnen (och jag) fick varsin kaka och sedan åkte vi till baletten som Grace går på. Under tiden vi väntade på henne gick Cole, Deborah och jag och tittade i en leksaksaffär. Sedan åkte vi hem och spelade spel, loppan, som de hade fått av mig. De tyckte det var kul :) Eftersom det var fredag beställde vi pizza och jag och Deborah åt med barnen, fredagsmys! Sedan badade de och efter det så vi en film tillsammans. Vi jobbade till 23 så hann även fixa lite med tvätten efter att barnen gjort sig iordning, vi hade läst och de lagt sig.    

 
 
Vill passa på att visa lite bilder av det vackra huset
 
hallen
tv-rummet
köket, mitt favoritrum, så fint!
matbordet
barnens lekrum
 

Lörd 16/5

Lördag förmiddag var vi fria så vi sov länge och åkte sedan till ett stort shoppingcenter. Äntligen fick vi gå på Forever 21. Dock fick vi bråttom hem då vi skulle börja jobba 16 och vi hann inte ställa oss i den långa kön utan fick lämna det vi samlat ihop och gå utan att köpa något. Vi åkte ut och åt med barnen för de skulle förbereda för fest hemma. Sedan bad och i säng. Svårt för de att somna för partyt hade redan startat lite. Det var en insamling för skolan med collegetema och grannar och andra föräldrar från skolan var här. Vid halv nio hade vi slutat, sa hej till folket på festen och åkte sedan tillbaka till shoppingcentret och handlade på forever 21 haha. Jag köpte bara ett par jeans men Deborah hade samlat ihop lite och ville gärna köpa det. Sedan åkte vi hem och gjorde oss iordning för att gå ut och dansa. Vi träffade andra au pairer på stället dit vi gick och vi hade jättekul. Dock var vi inte där förrän vid tolv och de stängde vid två så det blev lite för kort.

 förberett för collegefest
 
när vi var ute

Sönd 17/5

När jag vaknade mådde jag inte så bra. Hade inte druckit så mycket men för sent. Somnade om tills jag skulle Skypa med mamma och Sofie vid halv elva. Det var mysigt att prata lite med dem även om det hackade en del vilket är frustrerande. Jag hade redan varit borta i två veckor och vi hade bara skrivit till varandra. Dels hade jag knappt haft tid förrän nu men det var också lite för att hinna landa lite i detta innan vi pratade, annars kanske jag hade fått hemlängtan eller börjat gråta när jag såg dem. Självklart saknar jag dem och fick lite hemlängtan när vi pratade med det var skönt att se dem. Sedan gjorde jag mig iordning för vi skulle på familjelunch på Guapos, mexikanskt ställe. Mådde fortfarande illa så tog en sallad. Kände mig jättedum och som att jag förstörde lunchen för det var inte alls meningen att jag skulle må dåligt efter festandet, förstår inte riktigt hur det kunde bli så. Men de brydde sig inte mer än att de var oroliga för hur jag mådde. När vi kom hem sov jag en timme till och sedan gjorde vi oss iordning för avskedsfesten vi skulle ha för Deborah vid fem. Hennes vänner var inbjudna, tror det var runt 20 pers, de flesta au pairer som även jag hade träffat. Vi skulle ha barbecue vilket jag trodde betydde att vi skulle ha det utomhus men jag tror de grillade det i förväg och sedan hade det på värmare inomhus. Festen var trevlig och föräldrarna höll ett jättefint tal till Deborah så till och med jag grät. Alltihop var väldigt känslosamt för Deborah. De sista gästerna var Deise (som var med oss på baletten) och hennes amerikanske pojkvän Jeff och vi alla satte oss på verandan och pratade, trevligt.

 
 
barnens kompisar och deras föräldrar kom också
 
au pairer
 
 
 
 
Superfin och supergod tårta

Min träningsvecka var nu slut och den hade varit väldigt bra. Är så tacksam för att Deborah och familjen har visat mig en massa och tagit hand om mig vilket har hjälpt mig mycket att känna mig välkommen och inte ensam. Imorgon är det min första dag som ensam au pair. :)

 

Kommentarer:

1 Sofie:

Älskar dina långa inlägg! =D Är så roligt att få läsa om allt du får vara med om, och få det mer detaljerat också även om vi skypade och du berättade mycket då. Håller med, så sjukt frustrerande när det hackar hela tiden, får förbereda våra frågor till varandra, och förbereda svar xD hitta ett system haha.

Är lite avundsjuk på dig, har också länge velat bli au pair och bo i en amerikansk familj!! :* Men så glad för din skull!!

Snygga nya skor och kläder. Gillade dina finskor!
Hur har det gått att jobba ensam nu?

Saknar dig och Älskar dig i massor snuttis! Pussss <3

Svar: Roligt att du orkar läsa dem :P tänkte att jag kanske inte skriver om varje dag sedan utan mest nu i början för att berätta :)
Haha ja
Men det är inte för sent för dig. Du kan också åka :)
Tack! :) det har gått bra. Fast Deborah åkte först igår så hon har hjälpt till lite ändå på kvällarna.
Saknar och älskar dig massor också! ❤️
Louise

2 Mamsi:

Hejsan hjärtat mitt!
Nu har jag också haft tid att läsa ;)
Vad härligt det ser ut och det låter som du har det bra over there ;) saknar ju dig också, det tar allt lite tid att vänja sig.Tiden går ganska fort här också, det är mycket nu! Tänkte på det när du skrev om Grace att hon äter all möjlig mat.Kommer du ihåg när opererat bort mandlarna och sköterskan sa när du skulle hem att nu får du hem och äta glass. Då svarar du -Glass? Jag ska äta champinjons soppa! Häftig unge ;) Vi hörs snart. Älskar dig härifrån till månen och tillbaka :) Pusssss

Svar: Ja det har jag även om jag saknar er. Ja, jag har förstått att du också har haft att göra. Haha, ja just det ;) Vet inte vad jag tänkte på, nu skulle jag valt glassen ;)
Detsamma mamsi! Puss!!!!
Louise

Kommentera här: