Ut ur dimman

Jag är klar! Hur konstigt är inte det? Det kändes som jag nyss kom hit och började och nu är skolan slut. Men det har varit en lång vecka. 
 
Ok, så sista jag skrev var den 29:e april här (30:e enligt bloggen för den är på svensk tid. Förresten, för ett tag sedan när ni ställde om till sommartid blev det tolv timmars skillnad då de bara har en tid här hela tiden). Den 30:e och första maj är vanliga dagar här, man firar inte det. Men på kören hade vi fest ändå. Det var sista körövningen men vi övade egentligen inte. Alla hade med sig mat som ett knytkalas, så som vi gjorde i början, och tittade på en inspelning från konserten. Det visade sig att körledarens man hade filmat allt. Vi ska få det hoppas jag. Det var en trevlig kväll med mycket skratt och hög stämning, synd att kören redan är över.
 
 
 
 
Andra bra saker med dagen var att jag var på studiebesök samt fick köpa en ny telefon av en klasskompis till en billig peng. Det visade sig att själva telefonen var låst men det gjorde inte så mycket för jag kunde använda batteriet i min gamla telefon. Höll på att bli galen för batteriet hade blivit så dåligt så kunde använda telefonen kanske två minuter efter att fulladdat den innan den dog. Störigt när man betalar en del för att kunna ringa och surfa med den. När jag tog ut batteriet visade det sig att det var helt tjockt och böjt så något fel var det. Nu funkar telefonen som en dröm :D Studiebesöket var genom marknadsföringsklubben och var på en radiostation, Clear channel som äger flera kanaler på Hawaii. Tyvärr kom jag lite sent för jag hittade inte dit. Gick runt i ca 20 minuter och letade trots att jag hade skrivit in adressen på telefonens karta. Och den andra telefonen hade dött så kunde inte ringa (det var innan batteriet var laddat och utbytt). Men tillslut kom jag rätt och fick vara med på halva turen vilken var intressant.
 
 
 
 
Vi fick se deras studio där de har konserter ibland som sänds på radion. B.la. Jason Mraz och Bruno Mars har spelat här. 
 
 
 
Innan studiebesök och mellan studiebesök och kör passade jag på att skriva på en uppsats som jag fortsatte med när jag kom hem. Skrev också en kort reflektion för en destination development & marketing som var en extra credit assignment. I de flesta kurser ges man möjlighet att göra extra uppgifter för att få högre poäng. Varje uppgift eller prov man gör ger poäng som sedan räknas ihop för att ge ett slutbetyg och detta kan då hjälpa en att nå högre poäng. Jag har bara gjort det för denna kursen, hinner ju knappt med de vanliga uppgifterna. Men detta var en ganska enkel och intressant uppgift. Jag visste inte alls hur jag låg till i den kursen så tyckte det var lika bra. Har gjort bra på proven och så men vi hade inte fått tillbaka vår stora uppsats. 
 
På torsdagen bestämde jag mig för att ta lite sovmorgon och komma lite senare till ekonomilektionen. Och jag kunde kolla Facebook på bussen till skolan med mitt nya batteri, woho! Eftersom vi var inne på sista veckan (innan finals) så behövde vi inte komma alls då det var review om man hade frågor så kände att det var ok. Fick ändå frågat det jag ville. Mellan lektionerna färdigställde jag äntligen vårt grupprojekt (de andra var inte så intresserade), uppsatsen om vår kampanj mot barnarbete. Efter den lektionen åkte jag till Waikiki där evenemanget Travel2change skulle vara. Hade blivit ursäktad från kvällslektionen. Tanken var att vi från creativitetsklassen (dvs jag och tyska Linda som var de enda som var där) skulle hålla till i ett eget rum i slutet och visa våra Travel2change filmer och svara på frågor så vi installerade oss där efter mycket om och med med ljud och bild. Sedan satte programmet igång och vi tittade på en annan klass presentationer om hur de har marknadsfört sidan. Miho var bl.a i den klassen :) De hade även en kvinna från en volontärorganisation som fick svara på frågor. Sedan blev det ändringar i programmet och jag och Linda fick prata om våra filmer och visa dem där vilket kanske var bra, annars hade kanske folk lämnat när den delen var klar och inte kommit in till oss. Det var inte så mycket folk där, mest studenter haha. Så vi fick improvisera ihop något och sedan skulle de rösta på våra filmer som verkade vara utanför den röstningen som är på deras hemsida. De sa att det var jämt och Linda och jag fick varsin t-shirt och keps. Efter det var det lite mingel. Ingen sa något om röstningen på hemsidan så vet inte hur det blir med den. De sa ju i början att den med flest röster skulle få medel att genomföra sin idé på riktigt och jag är i topp men det verkar inte så seriöst så vi får se. Ska fråga dem nu när allt har lugnat sig, annars får jag väl fixa det själv. Men tack till er som röstat på mig! 
 
Här var eventet
 
Mihos kollage, bl.a från när Linda och jag pratar
 
T-shirten och kepsen vi fick samt lite annat smått i en goodiebag
 
Efter evenemanget tyckte jag och Miho att vi var värda att fira och inte jobba mer den dagen så vi gick ut och åt på en japansk restaurang, spännande!
 
bl.a. kyckling, oxtunga (det klarade jag verkligen inte) och baconlindad sparris.
 
 
Efterrätterna: friterad mochi med black sesame glass (svart sesamfrö-glass) och en vaniljpudding. Glassen var riktigt god, smakade nästan lite som jordnötssmör. Puddingen var lite som vanilj pannacotta.
 
På fredagen var jag så trött när jag vaknade, sliten, men såg fram emot kreativitetslektionen för vi skulle fira vår lärare AnnMarie som fyllde år. Vi hade planerat i hemlighet på Facebook och hon blev glatt överraskad. :) Hon säger jämt att hon tycker så bra om vår klass och tyckte inte att vi skulle åka hem. 
 
 
muffins!
 
 
Vår egengjorda krona med grattis på alla språken haha, så söt.
 
På international marketing var det prat om final exam som skulle skrivas på måndag. Vi gick också igenom våra betyg och vår grupprapport. Vi hade missat källor i texten och hade lite oflyt i språket men betyget var ändå ok. Mitt personliga betyg var bra och behövde bara skriva 70 poäng av 100 på finals för att få ett A så det kändes bra även om jag jag visste att det skulle bli ett svårt prov, hennes är alltid det. 
När jag kom hem gick jag till Honolulu cookie för lite promo material för vår kreativitets projekt - reklamfilmen som vi skulle spela in. Vi fick lite påsar, kakor och en ask. Jag skulle vara kakan i filmen men eftersom vi inte hade en kostym så fick jag pyssla ihop en av påsar :P På eftermiddagen var jag tvungen att vila efter att ha suttit uppe halva nätterna hela veckan för plugg och jag sov i fyra timmar! Behövde nog det, men kändes knappt lönt att gå upp vid halv åtta på kvällen :P Men fixade lite läxa till och hade sedan fredagsmys med popcorn och tv-play :)
 
mmmm. Har ju ingen micro så fick göra dem på spisen för första gången. Har saknar popcorn!
 
På lördagen var det dags att spela in vår reklamfilm. Linda kom till mig och vi satte igång. Jag i min kostym spelade vi in i trädgården här vid poolen, dels för att det passade men också för att jag inte riktigt ville visa mig på stan i den ;) När Sebastian kom hem hjälpte han oss att filma en scen samt var med som statist i en del :P På kvällen behövde jag göra något kul och träffa folk men alla var ju upptagna för finals så hängde lite i baren. Träffade mycket kul folk och stannade flera timmar. Hade tänkt ge mig ut på stan en runda för att kolla på festivalen men kom aldrig så långt, sedan orkade jag inte längre. Festivalen hette Spamjam och firade spam haha. Spam (burkskinka) är stort här..tycker trots det att det är knäppt att en stad har en festival för spam haha. 
 
Söndagen blev inte riktigt som tänkt. Vicky fyllde år och hade födelsedagsfest på stranden. Skulle vara där ca 12 men blev stressad och glömde mitt busskort. Fick gå tillbaka och upptäckte då att jag även hade glömt mina nycklar :O Första gången jag låst mig ute. Stress och byte av väska = inte bra. Sebastian var inte hemma utan var i North Shore, andra sidan ön och skulle inte komma hem förrän vid åtta på kvällen. Tänkte att jag får ringa hyresvärden under dagen och höra om hon kan öppna. Sedan kom inte bussen så jag gav upp och bestämde mig för att gå dit istället, var bara ca 20 minuters gång. Väl där blev dagen bättre. Vi grillade, badade och hade det bra. Så skulle alla födelsedagskalas vara, livskvalitét. Linda och jag provade också kanoten som en av gästerna hade tagit med sig. Riktigt kul och bra för armarna uppenbarligen då jag hade träningsvärk dagen efter. Ringde hyrsvärden men hon var på en annan ö och då fick jag lite panik. Vi hade ju finals i international marketing dagen efter och hade knappt börjat med pluggandet. Som tur var Linda även i denna klass och jag fick komma hem till henne och vi pluggade ihop vilket visade sig vara väldigt bra. När man pratar om ämnet är det lättare att komma ihåg. Sedan gick jag hem och pluggade lite till, tills klockan blev två och jag blev för trött.
 
På vägen dit såg jag andra som också hade kalas på stranden
 
Linda och födelsedagsgrisen Vicky
 
Tältet de hade satt upp
 
Linda och jag paddlade den gula kajaken/kanoten
 
Kalaset sett från stranden
 
Dagen efter var det dags, finals week var igång. Int mark provet (som tillsammans med ekonomi var det jag hade varit mest orolig för) var inte så svårt som jag hade befarat och jag kände mig nöjd. Vissa av oss hade tagit med lite gottis till provet för att lätta upp stämningen så åt lite tårta halvvägs, precis vad som behövdes ;) Jag hade med en del av pepparkakorna som mamma och Sofie hade tagit med och läraren älskade dem så hon fick resten haha. Kändes trist att säga hejdå till henne, gillade henne och hon sa att hon hade trivts så bra med vår klass. Men vi ska hålla kontakten sa vi :)
Sedan var det bara att åka hem och plugga inför de två som skulle komma dagen efter i managerial economics och intercultural communication. Nickade till lite mitt i men tog mig igenom denna eftermiddagen också. Satte mig ute för att ändå kunna njuta av det härliga vädret. Och när det blev mörkt och jag fick gå in och fortsätta fick jag försöka hitta ny energi genom att ta en liten danspaus. Hög musik i lurarna och dansa igenom lägenheten så blev det bra igen. :P 
 
På tisdagen morgon gjorde den svenska Linda och jag klart vårt fuskpapper som vi fick ha med formler osv för ekonomin och sedan var det dags. Det kändes rätt bra förutom någon av de analytiska frågorna som jag gissade lite på men är iaf säker på att jag klarar mig :) Hade en timmes paus som jag fyllde med mat och plugg och sedan var det dags för nästa prov. Även det kändes bra, det var bara muliple choice frågor (dvs svarsalternativ) så det var inte så svårt. 
Sedan var det hem och träffa tyska Linda för att redigera klart vår reklamfilm. Puh! Jag hade ätit nudlar till middag i flera dagar vid det här laget så tyckte det var dags att kompensera med en fettig pizza. Linda tipsade om ett ställe som jag hämtade ifrån och tog med hem men hjälp, även om pizzan var god så var det var nog den dyraste pizzan någonsin, ca 140 kr!! Men ska man unna sig så ska man väl...
 
 
Onsdagen bjöd på den roligaste examtimmen möjligast tror jag. Det var såklart i kreativitet och vi skulle äntligen visa våra reklamfilmer efter att ha presenterat dem lite kort. Vi skulle ju ta en låt och skriva om texten så den passade produkten vi hade valt samt spela in det. AnnMarie hade dekorerat rummet och folk hade med sig kakor. Vi skulle ju också vara uppklädda så folk var så fina. Och så många roliga videos! Den roligaste var nog min rumskompis Sebastians och hans kompanjon. Han hade på sig en baddräkt, peruk och högklackat och dansade till single ladies, haha. Vi fick ge varandra feedback skriftligen så när jag kom hem hade en kuvert fullt med fina kommentarer, många om vår egna kostym. Ok, så det är kanske dags att visa den för er? Vill knappt..ingen kommer ta mig seriöst igen men men, får väl bjuda på det, so here we go:
 
 Haha, pinsamt
 
Thomas och Siljes presentation
 
Jag och Linda pratar om vårt projekt innan vi sätter igång filmen
 
Alla fick något pris av AnnMarie, jag och Linda fick för vår kreativa kostym
 
 
Sedan var det dags att säga hejdå till AnnMarie :( Kommer sakna henne och denna roliga kurs. Men vi håller kontakten på Facebook :)
På kvällen var det tillbaka till plugg och nudlar och godiset som tyvärr har blivit väldigt vanligt under pluggandet, usch, inte bra. 
 
På torsdagen var det det sista provet och sista dagen i skolan, skumt. Men provet var inte förrän vid fem på kvällen så hade dagen på mig att plugga. Passade på att ta med mig papperna ut i solstolen, härligt. Typ två timmar innan provet fick jag dock en påminnelse som väckte gamla minnen och jag hamnade i en liten dipp som nog kommer ta någon vecka att komma ur igen. Typiskt, denna dagen som skulle vara så härlig nu när jag äntligen var klar med finals week :/ Men provet gick bra och jag åkte hem från skolan för sista gången för en lugn kväll. Känns verkligen konstigt. Bara ca tre veckor innan jag är hemma igen. 
 
158 frågor att plugga på för att vara exakt
 
Idag, fredag, var första dagen på min semester. Jag träffade Miho och vi åkte till Aulani på västkusten som är ett hotell byggt av Disney. Hon är medlem där då hon har jobbat på Disney world och vi spenderade dagen där vid deras vattenland (och fick träffa Musse, Mimmi och Kalle ;) ). Härligt! Äntligen hade vi tid att umgås mer än bara för en middag. På förmiddagen var det riktigt varmt och soligt men tyvärr blev det mulet och lite regnigt på eftermiddagen men vi hade det bra ändå. Det tog ett tag att åka dit och hem men när vi hade kommit tillbaka till Waikiki gick vi till en kinesisk restaurang och mös :)
 
Vi närmar oss
 
 
 
 
 
 
Mimmi och Musse! Haha, vi var som barnen
 
sött par
 
Kalle!
 
 
Middag på kvällen
 
 

Kommentera här: