Vår resa

Hej!
 
Dags för ett nytt inlägg. Det var ju ett tag sedan nu. Har så mycket att göra så ska försöka skriva snabbt. Ber redan nu om ursäkt om det blir ett lite trist inlägg där jag styltar upp dagarna :P Jag är så exalterad, mamma och Sofie kommer om två dagar, får se dem om tre! Jag försöker göra läxa för har så mycket till just de veckorna de är här, typiskt nog, men kan inte riktigt koncentrera mig, börjar bara googla saker vi kan göra osv när de är här. Längtar!
 
Så idag är det måndag och första dagen tillbaka efter spring break. Segt. Fast första lektionen (kreativitet) var rolig. Först skulle vi berätta för två personer i klassen vad vi uppskattar med dem. Sedan tyckte vår galna lärare att vi behövde dansa lite så hon satte igång låten happy och alla dansade haha, galet men väldigt kul och precis vad man behöver en tidig måndag morgon efter ett lov. :)
http://www.youtube.com/watch?v=y6Sxv-sUYtM Det är en bra låt, man blir glad av den :)
Pratade med en annan lärare idag med som lovade innan lovet att ringa för att ge mig lite tips på vad vi kunde göra på Big Island. Jag hörde inget men det visade sig att hon hade försökt få tag på mig, det hade varit ngt fel på hennes telefon. Hennes kusin hade lovat att ta med oss på bl.a macadamianöt farm, precis det jag ville. Det hade varit så kul, synd att det inte fungerade.
Vår resa till Big Island och Maui var överlag bra. Det som var lite trist var att jag ju reste med tre tyska tjejer (Katha, Juliana och Catrin). Jag frågade innan vi bokade om det var säkert att det var ok att jag följde med för då fick de ju prata engelska hela tiden. Ja, sa de, det är bara bra att öva. Tyvärr så blev det inte riktigt så ändå, de pratade mycket tyska med varandra trots att jag bad dem att prata engelska så kände mig lite utanför emellanåt. De skojade och skrattade och ibland försökte någon av de översätta men i efterhand blir det ju bara konstigt. De spelade också en del tysk musik i bilen och sjöng med. Lite trist när man inte förstår varken vad de pratar om så kan inte delta i samtalet eller sjunga med i sångerna. Vi ville nog också lite olika saker. Jag tycker det är intressant att titta på och uppleva natur men jag tycker att kultur och historia är ännu roligare. Vem har varit där? Vad gjorde de? Varför? osv. Visserligen är Hawaii mest känd för sin natur men hade gärna besökt en macadamianut farm eller kafferosteri också till exempel. Jag fick känslan att de inte heller var så glada för att resa med mig. Jag kände att några av dem spred så negativ energi och då blir jag också påverkad. Men men vi fick se och uppleva mycket.
 
Lördag:
Vi åkte tidigt, lämnade lägenheten vid 5:45 men vi fick skjuts till flygplatsen av Julianas pojkvän vilket var skönt. Flyget till Big Island (eller som ön egentligen heter, Hawaii, som delstaten) tog ca 45 min. Vi var alla väldigt trötta, jag hann till och med somna en runda på planet. Vi hämtade upp vår hyrbil när vi kom fram och äventyret kunde börja! Vi körde till Hilo på östkusten och till huset vi hade hyrt. Vi hade ett rum i huset och delade kök med andra rum men det var inte så många andra där. Huset var fint och ägarinnan var jättesöt. Hon tog hand om oss och såg till att vi hade det bra, gav tips på vad vi kunde se och bakade till och med bananabread till oss som vi kunde ha med på våra utflykter, Vi betalde ca $75 per person för tre nätter (ca 500 kr) så riktigt billigt. Efter att ha lämnat våra saker i rummet körde vi till västsidan och Kona (vilket tog ett tag för Big Island är..ja..big! Så manga timmar spenderades i bilen under denna vecka). Det var häftigt att se hur naturen skiftade när vi körde. Vi åt lunch i Kona, tog en kaffe och strosade runt och tittade lite. Var var trötta så tog det lugnt. Sedan körde vi upp till norra delarna och stannade till på Hapuna Beach. Tyvärr hade inte alla tagit med sig sin bikini eftersom det regnade när vi körde från huset, men vid det här laget var det jättefint väder. Jag hade min men ville inte att de andra skulle behöva vänta på mig så badade aldrig. Vi gick bara lite i vattnet vilket var riktigt skönt i värmen. Vi fortsatte norrut och försökte hitta några hällristningar som jag hade last om i min guidebook och gärna ville se. Tyvärr var vägen dit avstängd, blev så besviken. Vi körde till Kapa'a beach istället för att möta upp med Vicky, Melanie, Anna och Doo som också var på Big Island. Vi tittade på den vackra solnedgången tillsammans :) Efter det körde vi ca två timmar tillbaka till Hilo och hämtade upp lite mat att ta med till huset. Det var mysigt att sitta alla fyra runt bordet och äta tillsammans, jag äter ju oftast själv.
 
På flygplatsen
Vårt rum
Huset vi bodde i
 
Bananabread
 
 
 
 
 
 
 
Söndag:
Vi mötte upp med den andra bilen och åkte för att äta frukost ihop. Jag tog pannkakor (som varade i tre dagar så mycket var det). Efter det körde vi till Hawai'i Vulcanoes national park som är med på UNESCOS världsarvslista. Parken var stor och vi spenderade några timmar på olika utkiksplatser där man kunde se kratern. Det är en aktiv vulkan som gör att Hawaii växer varje år. Har man tur man kan man se lava, men tyvärr var det ingen synlig sådan när vi var där. Den gömde sig i kratern. Men vi såg röken/ångan som kom därifrån, På ett ställe kunde man också känna värmen komma ut från berget, häftigt. Ångan immade igen min kameralins. Naturen skiftade också mycket inne i parken. Skog, öken-liknande landskap och lavalandskap. Vi gick också in i en tunnel som lavan en gång färdats genom, läste att det tog ett helt år för den att svalna. Ett annat ställe var på en väg. Vi körde så långt vi kunde men år 2003 hade det varit ett utbrott som gjort att lava färdats over vägen, stelnat där och därmed blockerat vägen.
Efter parken fortsatte vi vår resa söderut till Black sand beach som verkligen var svart! Sanden var som vanlig sand fast svart. Det såg ut som vi hade kaviar på fötterna. Vi satt där ett tag och beundrade den innan vi åkte vidare till green sand beach. Tyvärr kunde vi inte komma hela vägen för det visade sig att man var tvungen att gå en hike i två timmar eller betala till några mystiska bilar som stod där som sa att de kunde köra oss så vi tittade bara lite på utsikten där vi var innan vi åkte vidare. Vi stannade dock till en runda en liten bit därifrån som tydligen var den södraste punkten i USA. Vacker utsikt! Så manga foton jag tagit under denna dag! Mest på natur som ändå inte riktigt blir samma sak på bild. Vi hade också lite bråttom för vi ville tillbaka till vulkanen för att se den i mörker, vi hade hört att det skulle vara häftigt. Och det var det! Lavan och värmen och ljuset det skapade färgade röken/ångan som kom från kratern orange/gul/röd. Konstigt och häftigt. Ovanför lyste stjärnorna klart. Jag tittade länge på bilden jag hade framför mig och försökte etsa in det i minnet för att minnas det för evigt.  Efter detta körde vi tillbaka till Hilo och hämtade med oss mat hem, Pandaexpress :) Sedan var det riktigt skönt att sova!
 
 
 
Riktigt varmt
Man ser kratern i bakgrunden
 
 
 
Lava!
 
Lavan stängde av vägen 2003
Vi tog med os några lavastenar tills vi kollade upp det och det visade sig vara olagligt att ta med sig dem från ön. Dessutom var de första 20 resultaten från vår sökning om en förbannelse som skulle drabba de som tog med sig stenar. När jag kom hem hittade jag en liten sten..hoppas inte det räknas..jag hade ju försökt slänga dem :P
Lavatunnel
Black sand beach
 
Fick denna guidebok av mamma i julklapp, den är verkligen sliten efter denna resan, haft mycket nytta av den.
Vi kom inte till Green sand beach, bara hit.
Sydligaste punkten
 
 Samma ställe vid vulkanen, fast på kvällen
 
(usch, hade nyss kackerlacke-jakt. Satt vid skrivbordet och tittade ner och såg en bamsing springa förbi mig och in i mitt rum. Hämtade kvasten och jagade ut den. De är så äckliga! och snabba,)
 
Måndag:
Vi sov lite längre på måndagen. De andra ville inte äta hemma så vi åkte till samma ställe som dagen innan. Jag tyckte det var onödigt så åt hemma. Hon hade ägg och bröd som vi fick ta och jag hade fortfarande pannkaka kvar :P Jag var också alltid den som var klar först så vi vänta på de andra när de skulle göra sig iordning, Lite irriterande för jag ville bara komma iväg så vi kunde sätta igång med dagen. När de var klara med frukosten var klockan redan halv tolv. Jag var redan lite irriterad för alla förslag jag hade på vad vi kunde göra röstades ner hela tiden. Jag ville bland annat snorkla på kvällen med Mantra Rays. Det är stora rockor som varken har tänder eller sticks, de är harmlösa men väldigt stora och det ska vara häftigt har jag hört. Tyvärr ville ingen annan göra det och det är inte så kul att göra det själv, man vill ju dela upplevelsen med någon. Dessutom ville jag även följa med på stjärnskådningen de skulle göra den kvällen så valde det.

Efter frukosten körde vi norrut. Vi ville åka dit igen för att se Pololu Valley lookout. Det tog rätt lång tid att komma dit. Väl där upptäckte vi att det var en hike ner till dal så vi bytte skor och gick ner. Det var riktigt vackert! Och lite otäckt på vägen ner då det var lite halt men allt gick bra.
 
 
 
 
På vägen tillbaka till Hilo så stannade vi i Kohala för en smoothie och satt där ett tag. Vi fick sällskap av några ödlor. Mitt emot oss upptäckte vi också en staty som var den första statyn av Kung Kamihamiha från 1800-talet. Den hade blivit räddad från havet och återställd och stod nu i staden där han föddes. Äntligen lite kultur och historia!
 
 
Sedan fortsatte vår tur. Hörde bl.a Avicci, Icona pop och Swedish house mafia ofta på radion, häftigt att svenska artister spelas här. Vi hade hittat ett ställe där man kunde kolla på stjärnor, Mauna Kea. Vi fick veta att det är det största berget i värden. Inte den högsta men om man mäter både det som är under och över havsytan så är det det största. Hade tryck för öronen när vi körde dit. Vi hann dit för att se solnedgången, vackert! Sedan gick vi ner till observatioriet där de hade en byggnad med info och en affär. Utomhus hade de flera teleskop som man kunde kolla i. Det var så många stjärnor där, har aldrig sett så många i hela mitt liv. Att man kunde se så många berodde på flera saker. Inget ljus i närheten, luften osv. Jag såg Jupiter. Man kunde se den utan teleskop men då såg det mest ut om en stjärna, men i teleskopet kunde man se ringarna runt den också, häftigt. Det var en kille som hade en liten guidning av vad vi såg. Stjärnor, stjärnbilder osv. Han kunde så mycket och det var intressant att lyssna. Det var riktigt kallt där upp på berget. Vi visste att det skulle vara det och hade jacka på oss men frös ändå. Det var ca 1,6 grader Celsius, så kallt! Så konstigt, har inte känt kyla på det sättet på flera månader nu ju, kändes som hemma. Det är så konstigt att det kan vara sådan skilland på samma ö. På berget är det kallt men på stranden kan du ligga i bikini, skumt. Fingrarna frös så köpte varm choklad att värma mig med. I shoppen köpte jag också astrounat-mat bara för att jag tyckte det var häftigt. Ett paket glass och ett paket jordgubbar. Allt är frystorkat men återfår sin normala form när det kommer i kontakt med salivet. Har inte provat det ännu, tänkte att mamma och Sofie kanske ville vara med och testa.
 
 
 
Skrev i gästboken. Önskar att jag hade kunnat ta bilder på stjärnorna men det gick ju inte så bra.
 
 
Vi körde tillbaka till Hilo och hittade en diner (som såg ut precis så som man tänker sig att en amerikansk diner ska se ut) för middag innan vi åkte hem.
 
 
Tisdag:
Sista dagen på Big Island, lite synd för det fanns mycket mer att se. Men innan vi åkte till flygplatsen gjorde vi några saker till. Vi åkte till en park och Akaka falls (vattenfall). Det var en enkel väg runt i parken för gången var asfalterad. Jag hade såklart glömt att ta på myggspray så fick fyra myggbett på mindre än en minut! De älskar mig, de andra rörde de inte. Har så många myggbett just nu, blir galen som det kliar. Var och köpte en salva idag men den hjälper knappt heller. Även här hemma är det mycket myggor nu, får börja använda myggspray varje dag. Fick tre bett på handen inatt, ena fingret ser ut som en korv. Har till och med ett bett i ansiktet. Jaja, vi såg i alla fall vattenfallen, det fanns två. Det var också många växter att titta på på vägen i alla möjliga färger.
På vägen därifrån stannade vi till och köpte kokosnötter. Vi drack vattnet och sedan öppnade de nöten. Det var en väldigt ung nöt vilket betyder mycket vatten, lite kött. Inte som förra gången då jag fick med mig en hel påse kött. Köttet var nästan som slime men faktiskt gott ändå. Vi hade några timmar innan vi skulle åka till flyget. Jag hade läst om Ahalanui beach park som hade en hot thermal pool, det lät intressant. Vi körde dit men det tog sin tid så vi hann inte bada utan stack bara fingret i vattnet och körde igen. På vägen tillbaka till huset där vi hämtade våra saker körde vi förbi en macadamianut farm och fabriken där de packar för market Mauna Loa, väldigt känt och som de flesta som besöker Hawaii köper med hem. Hade så gärna velat åka inom och titta på träden och fabriken och provsmaka (läste om det i min guidebok) men vi hann inte.
 
 
Här kunde man ta bilder :P
Varmt thermal bath
 
När vi kom till flygplatsen visade det sig att planet var försenat. Ca två timmar senare än vi skulle (och en liten powernap på flygplatsen) kom vi till Maui. Vi hämtade vår bil och började resan till östkusten och Hana. För att komma dit måste man köra den ökända "Road to Hana". Efter ett tag förstod vi varför den var ökänd. Vägen var jättesmal och slingrande, man fick köra långsamt ifall man fick möte (vi körde ca 22 km/h), sikten var dålig och man ville inte köra utför stupen på sidorna. Dessutom var det mörkt, ösregnade och var dimmigt på sina ställen så den vackra utsikten folk pratat om såg vi inte. Istället blev alla väldigt åksjuka. Usch! Ca två och en halv timme senare var vi äntligen framme. Då hade jag lyckats somna sista biten och mådde bättre men längtade efter en säng! Det gjorde alla.
 
 
Tyvärr blev det inte riktigt som vi väntat oss. Även på Maui hade vi hyrt ett rum i ett hus. Men det visade sig vara ett loft utan dörr, utan hade istället en trappa som ledde ner till det gemensamma köket. Killen som mötte oss i huset var nästan lite otrevlig och med all säkerhet hög. Vi kände doften av gräs. Men det värsta var alla kackerlackor och småkryp i rummet. Inget trevligt ställe alls, inte alls som vårt boende på Big Island. Vi bestämde ganska snabbt att vi inte ville stanna alla nätter här. En av anledningarna var att för att komma någonstans var vi tvugna att köra den där vägen fram och tillbaka varje dag och det kände ingen av oss för. Vi ville inte heller lämna alla våra saker i rummet som inte hade dörr (många konstiga typer i huset, (kändes som ett hippie-community) och vi ville inte sova bland alla djur. Alla började googla och vi hittade ett hotell på andra sidan ön (västkusten) som kostade ungefär lika mycket, var antagligen ett sista-minuten erbjudande. Vi tänkte inte länge på det utan bokade det inför nästa dag. Jag var supertrött och var tvungen att sova. De andra satt i soffan och tittade på serier, de vågade inte sova (men somnade såklart tillslut ändå) och jag lade mig ovanpå en av sängarna med alla kläder på och somnade. Drömde att jag hade hamnat under täcket (mardröm) men vaknade ganska utvilad. Vi pratade med folket där och de förstod när vi sa att vi inte ville köra hela vägen varje dag och gav oss 50% tillbaka på de tre resterande nätterna vilket var snällt av dem. Vi sa visserligen att det inte riktigt var som vi tänkte oss då vi inte hade ett eget rum utan ett loft, det stod det inget om när vi bokade. De var hjälpsamma och sprayade mot insekterna kvällen innan samt gav oss pizza och gav oss tips på vad vi skulle se på vägen därifrån så de var kanske inte så konstiga som vi först trodde....ja förutom den äldsta som gick omkring med endast ett höftskynke med string...
 
 
Rummet
 
 
Onsdag:
Så vi påbörjade vår resa mot Kihei där vi hade bokat hotellet. Men först åkte vi till The red sand beach. Det var en liten hike för att komma dit. Mycket småstenar gjorde det väldigt halt men vi hasade oss dit för att titta.
Sedan körde vi för att äta frukost. Klockan var redan tolv dock men vi hittade en mysig ranch som i alla fall hade smoothies. Vi var nu tvungna att köra Road to Hana tillbaka igen. Nu var det i alla fall ljust och regnade inte. Så vi såg några vackra vyer. Dock tog det lika lång tid och vi blev lika åksjuka. Jag satt och åt chips hela vägen då jag ofta mår bättre av att äta. Vägen byggdes 1910 och har över 100 små broar.
 
 
 
Vi stannade till i en by som hette Paia, ca 30 minuter innan vårt mål. Det var ett mysigt ställe. VI gick i lite butiker och åt lunch på the flatbread company. (typ pizza) Åt en jättegod vegetarisk med macadamianötter på. De har det på och i allt här men jag gillar det :) Ska prova att laga något själv med det, kanske kyckling. Vi åt också underbar gelato (mörk choklad- och cheesecakesmak tog jag). Det dåliga med dagen var de sex nya myggbetten jag fick. Det som var bra med dagen var att Catrin fyllde 30. Dagen/natten började ju inte så bra men det blev allt bättre. Efter Paia körde vi till vårt hotell och alla hoppade av lycka när vi såg rummet, vilken uppgradering! Det var en juniorsvit med två queensize bäddar, ett riktigt fint rum. Hotellet hade en bra restaurang och ett mysigt poolområde med ett café. Det är ju så här det ska vara på Maui, ön man ska relaxa på! Vi kopplade av i rummet lite, duschade, tittade på tv. Jag har knappt kollat på tv sedan jag kom till Hawaii så det var lite konstigt. Saknar det inte jättemycket, men känslan av att sitta i soffan och koppla av kanske. Hotellrestaurangen hade stängt när vi var redo för middag (vi kom alltid försent, antar att de här öarna inte har öppet lika länge som i Waikiki) men vi körde en liten bit till en restaurang för middag och en drink för att fira Catrin. Vi fixade också en tårta mm till henne på rummet.
 
Hotellet!
 
Big bang!
 
Torsdag:
Vi sov ganska länge vilket var skönt. Jag blev som vanligt färdig först och orkade inte vänta så jag gick ner till poolen så länge och låg och solade en timme och badade lite, riktigt härligt! Samt läste på i min guidebok om vad att göra på Maui (även hotellet fanns med i den som en rekommendation). Det kändes som att det var varmare här än på Oahu där jag bor (men nu har det blivit bra väder här med). De andra mötte upp och vi åt frukost vid poolcafeet.
 
 
Sedan körde vi till Lahaina. Vi stannade på vägen vid en utkiksplats för att spana efter valar som de sa att man kunde se där men utan resultat. Jag hade läst att det även på Maui skulle finnas hällristningar och provade att sälja in det, de låg på vägen mot Lahaina. De gick med på det och vi körde dit. Frågade i en affär efter vägen en en snäll man där körde framför och visade vägen, det var en bit bakom affären. Så fick jag äntligen se det. Ristningarna på berget vad gjorda av urbefolkningen för ca 200-300 år sedan. Inte så länge sedan om man ser till europeisk kultur men för USA är det rätt gammalt. Det var bilder av krigare mm. Jag tycker det är så häftigt med sådana saker.
 
 
Sedan åkte vi till Lahaina och Baby beach som fanns där. Vi låg där i ca två timmar och solade och slappnade av. Jag och Katha hade med oss vår snorklingutrustning som jag köpt för länge sedan men inte använt ännu. Jag gillar att snorkla men det har ännu inte blivit av på Hawaii, konstigt när jag lever i ett sådant paradis. Men nu gjorde vi det i alla fall. Det var ett rev nära stranden så vi simmade runt det och såg en del fiskar. Sedan åkte vi inte till "centrum", det finns inga stora städer på de här öarna men denna byn var mysig. Vi tittade lite i butikerna. Jag tittade i en butik och de andra ville inte vänta så de undrade om de kunde gå i förväg lite långsamt. Ja, sa jag för vill de inte vänta så vill de inte. Jag har väntat på dem i flera butiker men men. Men sedan kunde jag inte hitta dem igen. Min mobil hade dött så kunde inte ringa. Jag gick själv ett tag och letade sedan. Tillslut hittade jag dem, puh! Men då hade de redan ätit den där glassen som vi hade pratat om att ta. Trodde de skulle vänta på mig. Vi åt middag på Cheeseburger in Paradise innan vi åkte tillbaka till hotellet.
 
 
 
Fredag:
Vi sov endast ca tre timmar för sedan var det dags att ge sig iväg till berget Haleakala för att titta på soluppgången, tydligen något man ska göra på Maui. Det kändes sådär kul när vi skulle ge oss iväg vid fyra på morgonen med det var ändå kul att ha upplevt det. På berget upplevde vi ännu en gång kyla och vi fick vänta ett tag på solen eftersom molnen också steg uppåt med solen så det blev ingen tydlig soluppgång tyvärr men det var vackert ändå. Helt plötsligt började det snöa! Så konstigt!
Efteråt körde vi till ett café för frukost innan vi körde tillbaka till hotellet och sov i några timmar. Sedan körde vi till Makena beach, en riktigt fin strand med klippor och skog bakom oss. Tyvärr var det inte någon sol direkt men vi åt vår medhavda macka, läste lite i skolboken jag hade med mig och plötsligt såg vi valar! De var inte så långt från stranden och sprutade vatten och hoppade till och med. Vi stannade länge och tittade innan vi åkte tillbaka (stannade för lite kaffe på vägen). Vi kopplade av lite på hotellet, duschade osv. Catrin var tvungen att stanna på rummet för att skriva färdigt en midterm, hon var inte heller hungrig men vi andra gick ner till restaurangen på hotellet och åt middag. Vi ville sedan gå till poolcafeet/baren för en drink sista kvällen men de hade precis stängt när vi kom dit vid tio. Så vi gick upp på rummet igen och tog det lugnt. Jag skypade med mamma och Sofie en runda. Alla var/är väldigt spända inför deras resa hit.
 
 
Man kan se att valen "hoppar". Lyckades nästan fånga det.
 
Lördag:
Nu längtade jag verkligen hem, tänk att jag kallar detta för hemma nu. Det skulle också bli skönt att få vara ensam lite och inte behöva följa andra. Det blir ändå lite ansträngade att vara tillsammans så under en vecka i samma rum, speciellt när man inte känner varandra så bra. Vi kom inte iväg förrän vid lunch. Vi hade sagt att vi skulle göra något innan vi skulle flyga hem men vi hann inte med så mycket mer än att köra till en by nära flygplatsen som hette Kahului och gick en timme på ett shoppingcenter där och åt ännu en glass, mycket onyttigt när man är ledig som vanligt.
 
 
Flyget hem tog bara ca 30 minuter, nästan lite löjligt men tanke på hur lång tid allt runtomkring tar. Julianas pojkvän var snäll och hämtade oss på flygplatsen igen och körde oss hem. Så skönt att vara hemma! Jag kände mig helt äcklig efter all onyttig mat och stillasittande i bilen så jag tog faktiskt en springtur det första jag gjorde, tro det eller ej. Sprang rätt länge (kändes som jag kunde hålla på i en evighet) och gick sedan tillbaka. Hämtade telefonen hemma och gick sedan och handlade lite innan jag gick till Catrin för att hämta upp lite saker jag hade i hennes väska. Vi hade ju bara med oss handbagage och tog med endast ett incheckat bagage som vi delade på kostnaden för eftersom alla hade lite saker i den. Det dumma var att den var överviktig så vi fick betala en avgift så i slutändan hade det blivit billigare att ha med två väskor istället. Men men. Jag kom hem, duschade och åt en sallad medan jag kollade på sista delen av en clown till kaffet på datorn och bara mös av att vara ensam. Sebastian och Oliver hade gått ut för en drink för det var Olivers sista kväll här så hade lägenheten för mig själv.
 
Maui från ovan
Igår hade jag tänkt att göra en massa läxa men det blev inte riktigt så. Jag var tvungen att tvätta så det gjorde jag men sedan var det så fint väder så ville sola lite, hade ju inte hunnit med så mycket av det på resan. Jag låg vid poolen lite och simmade lite och tänkte på hur bra jag har det som får bo här. Jag gick också en runda till den nyöppnade H&M här i Waikiki. Det öppnade i torsdags. Var ju tvungen att kolla in det, det är ju ändå ett svenskt företag som måste ju supporta. Köpte dock inget. (duktiga mig). Var en runda i baren och pratade lite också (ja, jag vet att jag inte skulle bry mig mer men kan inte riktigt låta bli, behövde dessutom växla mynt till tvätten). På kvällen mötte jag upp med flera andra på restaurangen Top of Waikiki för drinkar för att fira Catrin. Det var kul att träffa bl.a. Stine och Nana från Danmark igen. Restaurangen ligger högt upp och snurrar runt så man kan se hela Waikiki. Dock var det mörkt så såg inte så mycket men tänkte föreslå att mamma, Sofie och jag kan gå dit när de är här och när det är ljust. :)

H&M, kände mig som hemma 


Idag efter skolan städade jag här hemma, det behövdes! Har också skrivit på en rapport om hållbar turism i Skåne, intressant och ska bli intressant att få berätta om det på redovisningen. Det tog ett tag att skriva detta så nu måste jag nog gå och sova :P (antagligen ni med när ni har läst allt detta :P). Natti!
 

Kommentarer:

1 Henrietta:

åh vad fint och härligt det ser ut !

Svar: Hej! Tack! Råkade visst publicera lite för tidigt, men nu är fler bilder uppe :)
Louise

2 Sofie:

Jisses så mycket text! Tycker synd om dig att du blev utanför under resan, så ska det inte vara! <3

Det du föreslagit att vi ska göra låter kul :D Ska bli så mysigt att träffas igen! Som du sa på skype sist att du kanske kommer gråta när du ser oss, jag tror jag kommer göra likadant när jag ser dig!! :D Ihhh <3

fantastiskt fina bilder, du är så fin! Vi ses om något dygn hihi. Pussssss <3

Svar: Haha ja det blev ju en del, var ju en händelserik resa :P nej lite trist men men nu kommer snart ni, det blir mycket bättre. Haha ja det blir svårt att låta bli. Tack! Du med! Det gör vi! :D
Louise

3 moa:

Vilka vackra bilder med vacker natur! Ser ut som ett paradis! Fast man kanske blir lite van vid det efter ett tag och inte ser hur vackert det är.

Svar: Haha ja så är det nog, men visst ser jag att det är vackert :)
Louise

4 pappa:

Hej Snoopi! Fina bilder! Ja....nu kommer snart Sofie och mamma och du har säkert mycket fint att visa. Ni får ha det så roligt med allt och hälsa dom när dom kommer fram. Puss p

Svar: Hej! Tack! Tack det ska vi, du får också ha det bra. Tänker på dig :) puss!
Louise

5 Sandra:

Så fina bilder! Vilken natur :) nu längtar jag tills att det är vår tur att resa tillsammans! Då ska vi göra allt du vill :) trist det blir när alla inte pratar samma språk, och inte känner varandra riktigt.

Så mysigt att din mamma och Sofie kommer dit nu. Kul att ni får uppleva det tillsammans också. Hälsa dem så gott :) puss och kram<3

Svar: Tack! Ja det är det verkligen :) ja, jag med!! Haha och vad du vill såklart, kompromissa är bra när man reser. Men jag har en känsla av att vi kommer vilja göra samma saker :) ja, det blir ju så intensivt så då upptäcker man ju sådant.
Ja, träffade de igår. Så mysigt!! Det ska jag :) puss och kram!
Louise

6 Lina (körlina :-):

Hej! Åh så underbart. Vilket härligt äventyr. Vilka tråkmånsar! De behöver du inte läggs någon energi på! Det finns bättre runt knuten.

Svar: Hej Lina! Ja, det är verkligen ett äventyr :) nej, det ska jag inte. Hoppas du har det bra! Kram!
Louise

Kommentera här: