I'm back!

Det var länge sedan jag skrev nu, sorry! Mamma och Sofie har varit här så har ju spenderat min lediga tid med dem. Det har varit så kul att få visa dem mitt hem nu. Vi har gjort mycket och tyvärr så gick tiden alldeles för fort. Har dessutom haft mycket i skolan just de veckorna tyvärr. De åkte hem natten till onsdag och nu är det jättetomt här. Saknar dem! Man vänjer väl sig igen hoppas jag. Nu är det ju inte heller så lång tid kvar tills jag kommer hem, vilket är båda bra och dåligt. Vill varna trötta läsare och be om ursäkt för att det kommer bli ett långt inlägg. Vill även för min egen skull skriva om alla dagar som vi har haft tillsammans. Just nu ligger de som memo i telefonen :P
 
Onsdag 2/4
På dagen hade jag ju skola och på timmarna mellan skolan och kören åkte jag och handlade och gick till deras hotel för att sätta in lite välkomstmat i kylen till dem ifall de var hungriga när de kom fram. De hade ett eget kök. Ställde också en lapp på bordet :) Tänkte att det kunde vara en rolig liten överraskning när de kom. Det är ju inte heller så kul om man har rest i ett dygn att behöva gå ut och handla det första man gör. Sent på kvällen fick jag ett sms om att de äntligen var här. Jag satt och gjorde läxa och hade mer kvar. De gick ju och lade sig direkt så vi hade ändå inte kunnat träffas men det var så svårt att inte springa dit. Deras hotell var bara några kvarter bort.
 
 
 
Torsdag 3/4
Jag behövde inte åka till skolan förrän vid tio så vid åtta på morgonen gick jag till deras hotell. De kom och mötte mig i lobbyn. Det blev så mycket känslor så jag började gråta. Så härligt att se dem! Vi kramades och kramades. Vi gick hem till mig och jag visade dem lägenheten. Sedan åt vi frukost ute vid poolen och mös. Sebastian hade redan hunnit lämna. Efter skolan åkte han till San Fransisco i en vecka så hade lägenheten för mig själv, inte helt fel.
 
Jag är glad, fast det inte ser ut så. Bjuder på denna bilden.
 
Återförenade!
 
Frukost hos mig
 
Jag var ju tvungen att åka till skolan fast jag verkligen inte ville. Det var en jobbig dag för hade en redovisning, en inlämning på en stor uppsats och en reflektion som skulle lämnas in. Det var en kamp mot klockan att göra färdigt allt i tid mellan lektionerna. Hade ju inte gjort något under lovet så låg efter med allt. Den stora rapporten blev klar några minuter innan den skulle lämnas in! På något sätt går det alltid men var ju inte helt nöjd med den.
Egentligen hade vi sagt att vi inte skulle ses på kvällen för jag var hemma ca 20:30 och hade 2 nya uppgifter till fredag, men jag kunde inte riktigt hålla mig därifrån så efter skolan gick jag till deras hotell för middag. Mysigt när mamma lagat mat till mig :) Vi pratade så stannade länge. De hade tagit med sig lite saker till mig bl.a någon kofta, skor och Marabou choklad :) De var också söta och hade med sig lite presenter, det är ju inte jag som har fyllt år/skulle fylla år under deras vistelse. En superfin tröja som vi har tittat på innan och ett halsband med en uggla som mamma hade gjort.
Tillslut var jag tvungen att gå hem och göra de två uppgifter jag hade till fredagen. Satt till två tills jag nickade till i köket och sedan i sängen flera gånger.
 
 
Fredag 4/4
Vi skulle lämna in creativitetsloggen som vi har skrivit i sedan början. Man skulle skriva om sitt liv, vad man observerar osv. Man skulle ha 30 inlägg med en bild till varje (foto eller ritat eller liknande) och trots att jag tycker jag har skrivit rätt mycket så saknade jag fortfarande två inlägg på morgonen. Jag hade ideer om vad jag skulle skriva hade bara inte hunnit göra det ännu. Skrev på bussen till skolan och ritade de sista bilderna på lektionen medan vi tittade på Mad men (handlar om en reklambyrå förr i tiden och hon ville visa det). Hatar att vara i sista sekunden men nu har jag gjort det i två veckor så börjar bli van.
Jag slutade vid kvart i tolv och åkte hem. Medan jag väntade på mamma och Sofie solade jag lite och letade videos till ett annat projekt. När de kom gick vi till Hard Rock café och åt.
 
 
 
På vägen tillbaka gick vi och tittade i affärer men köpte inget. Mysigt att gå och shoppa med dem igen. Vi gick till deras hotell och gick upp på taket där de hade en pool och en jacuzzi. Det var tyvärr inte så varmt som vi hade hoppats på för det blåste en del men vi hoppade i jacuzzin och värmde oss.
 
Vi gick ner och duschade och gick sedan upp på taket igen för att titta på rakterna som de alltid har på stranden på fredagskvällarna. Man såg dem helt ok från taket. Sedan gav vi oss ut på restaurangjakt. Vi bestämde oss för The Cheesecake factory som de hade längtat efter men det var lång väntetid och vi var hungriga. Istället köpte vi med oss cheesecake och köpte mat på Pandaexpress som vi tog med hem till mig. Efter maten spelade vi spel. Vi älskar att spela spel och jag hade ju inte fått göra det på länge. Tyvärr så var vi alla lite trötta så det blev inte så länge.
 
 
Cheesecake!
 
 
 
Vid halv tolv gick de hem och jag gick till stranden för Nana fyllde år dagen efter. Som en överraskning skulle vi möta upp henne och hennes rumskompis och deras familjer som var på besök. I Danmark är det tydligen en tradition att kasta kanel på den som fyller 25 (har jag aldrig hört förut), helst ska personen vara doppad i vatten först. :P Vi var ett gang som väntade bakom träden tills de kom och sprang sedan fram och sjöng för henne och kastade kanel haha. Hon förstod att hon skulle få kanel på sig denna natt men hade ingen aning om att alla vi skulle komma dit. Vi stannade ett tag och pratade innan vi gick hem och sov. Dagen efter skulle hon ha kalas på dagen och sedan gå ut på kvällen. Tyvärr kunde jag inte vara med.
 
 
 
Lördag 5/4
Skönt att det var helg så snabbt efter att mamma och Sofie kom hit. Denna dagen valde vi att åka till Haunama Bay som är ett skyddat område känt för snorkling. Det kostar lite att gå in, fast inte för studenter ;) Jag har inte varit där innan så vi hittade inte riktigt bussen först. Klockan gick och när vi väl stod och väntade på bussen som kom den aldrig. Istället körde en utflyktsbil förbi som erbjöd skjuts dit för 5 dollar per person så vi tog den så kom vi dit snabbt. När man kommer dit måste man kolla på en film som förklarar att man måste vara rädd om området osv. Vi var där i ca 5 timmar och solade och snorklade så alla blev lite brända. Men vi såg en del fiskar. Innan vi åkte därifrån köpte vi en macka för att hålla oss till grillningen vi hade hos mig på kvällen sedan.
 
 
 
Söndag 6/4
På förmiddagen tog vi det lugnt. Jag sov länge och gjorde sedan lite läxa. På eftermiddagen gick mamma, Sofie och jag på Honolulu zoo som ligger här i Waikiki, jag har inte varit där innan heller. Passade på att göra en massa med dem som jag inte hunnit med innan.
 
 
 
Efteråt gick vi och åt på restaurangen Top of Waikiki där jag har varit och druckit drink innan. Det är den snurrande restaurangen som ger en vy åt alla hall i Waikiki när man sitter och äter. Vi gick hem och åt efterrätt hos mamma och Sofie och jag lyckades klämma in lite läxa denna kvällen också. Tråkigt att alltid behöva tänka på det och ta tid från att vara med dem men det måste ju göras.
 
 
Måndag 7/4
Måndag igen. På skolan var det hektiskt med både brandövning och gruppmöte :P Jag slutar ju tidigt på måndagar så åkte till Ala Moana shoppingcenter där mamma och Sofie var. Vi började med lunch så jag ju var hungrig vid det laget. Vi shoppade och åt glass och shoppade igen. Köpte en del så hade lite dåligt samvete.
På kvällen var jag ensam hemma och gjorde läxa. På onsdagen skulle vi på creativity göra ett uppträdande. Vi skulle ta en dikt eller sång på vilket språk vi ville och läsa eller sjunga den samtidigt som vi visade med kroppen. Vi skulle skriva en beskrivning på hur vi skulle göra och lämna in samma dag. Jag ville gärna göra något på teckenspråk så denna kväll ägnades åt att hitta en bra låt som teckandes. Youtube är bra :) Hittade Himlen i min famn. Jag älskar den låten, den är så vacker och långsam vilket är bra när man ska teckna den och inte är så van. Jag har sjungit den med kören också, även solo någon gång så kunde ju låten. Jag tittade på youtube-klippet och försökte lära mig tecknen med hjälp av ett teckenspråkslexikon. Sedan var det bara att öva och öva. Men det var roligt. Vill så gärna lära mig teckenspråk.
 
Dagens inköp
 
Tisdag 8/4
Denna dagen spenderades knappt med mamma och Sofie. Man tycker att man har så många dagar men det går ju så fort. Jag var ju iof i skolan till halv fyra, sedan var jag tvungen att intervjua lite folk på gatan där skolan ligger eftersom vi skulle skriva en uppsats om den som skulle vara klar dagen efter (en kulturell plats att analysera). Jag var också tvungen att tvätta och gick in i baren och växlade pengar (nej, Kyle jobbade inte) men träffade den andra Kyle, stammisen som brukar vara där. Vi pratade om utflykter (han jobbar med att sälja utflykter) och han sa att han kunde hjälpa oss att få dem lite billigare. Mamma och Sofie kom förbi en runda på kvällen för att titta på de utflykter vi ville göra. Jag övade också för de båda redovisningarna som jag hade dagen efter.
 
Vietnamesiska restaurangen vid skolan där jag äter ibland. Intervjuade ägaren.
 
Onsdag 9/4
På morgonen redovisade jag min teckenspråkssång vilket gick rätt bra. De tyckte det var bra iaf. Flera tyckte det var roligt att få höra mig sjunga eftersom jag alltid pratar om det :P Läraren är lite känslig men börjde nästan gråta då hon tyckte det var vackert med sången och tecknen haha. Sedan var det dags för nästa redovisning på international marketing. Den var jag mer nervös för, för det var så mycket att lära sig utantill, vi får inte ha stödord där. Jag och min grupp skulle presentera ett kapitel i boken men det gick bra. Vi fick feedback från läraren efteråt och hon tyckte det var bra. Vi hade gjort redovisningen som ett spel med frågor, memory osv om det vi pratade om som gav de poäng på spelplanen.
Denna dagen var speciell för det var mammas födelsedag. Hon och Sofie kom till skolan. Jag hade ju ca fem timmar innan kören som jag var tvungen att gå på. Vi skulle sjunga upp snart och fick inte missa. Jag visade dem runt lite på skolan och sedan gick vi och åt på en fransk restaurang. Jag sa till kyparen under ett tillfälle att mamma fyllde år och trots att vi tackade nej till efterrätt så kom han med en liten kladdkaka till henne innan vi gick. Så gulligt! Mamma fick sin present av mig - ett egentillverkat presentkort på valsafari. Innan jag åkte från Sverige hade hon också fått en bandspelare. Efter det gick vi en runda i en affär i närheten som har det mesta, Ross, innan vi åt varsin efterrätts crepe med nutella på Le Crepe där jag brukar sitta och plugga och dricka kaffe eller choklad. När jag gick till kören åkte de hem. När jag kom hem hade Sebastian kommit hem med sin kompis som skulle följa med (en ny, denna gången en tjej. Hon är fortfarande kvar). Det blev plugg innan sängen.
 
Mamma på fanska restaurangen, sötis!
 
 
Crepe till efterrätt
 
Torsdag 10/4
Detta var ingen rolig dag, riktigt stressig! Jag hade två redovisningar, en exam och en grupp-uppsats. På intercultural communication vi lämnade in vår uppsats (om en kulturell plats) som vi också redovisade om. Det gick ganska bra. Vi skrev klart uppsatsen på de två timmarna vi hade innan lektionen samt gjorde powerpointen och bestämde vem som skulle säga vad så det blev lite improvisation. Inte helt bra. Men vi fick tillbaka betyget häromdagen 49/50 på uppsatsen och 8/10 på redovisningen så vi var nöjda ändå. Sedan hade jag en timme och 45 min på mig att förbereda mig för nästa redovisning och provet vi skulle ha. Redovisningen var om Skåne och hur man arbetar med hållbar turism där vilket jag ju tycker är intressant. Det var en redovisning på den uppsats jag hade lämnat in förra torsdagen. Jag hade gjort klart min PP dagen innan så behövde bara öva för att klara mig utan stödord. Försökte också plugga lite på provet, vilket jag hittills inte hunnit med alls. Jag blev rätt nöjd med min redovisning men blev lite irriterad för vi var bara tre som hann redovisa vilket betyder att jag inte hade behövt stressa så utan hade kunnat göra det denna torsdagen eller tom nästa eftersom vi inte hann med resten igår heller. Jag bad om att få göra det nu när jag ändå hade förberett så är det ju klart men jag tanker på att jag hade kunnat spendera tid med mamma och Sofie och slippa all stress. Hade ju helt ont i magen hela veckan för allt som skulle hinnas med. Provet gick väl ändå helt ok, fick tillbaka det igår och hade fått 85/100.
Jag åkte hem och mamma och Sofie väntade på mig utanför och vi gick och åt, en buffé med lokal mat som inte var så jättebra, nog mest för att de snart skulle stänga. Sedan gick vi till dem och mös och efterrätt istället. Jag var så glad att skoldagen var över! Sofie fick också sina 20-års presenter lite sent men ändå (hon fyllde år den 4 mars). Ett spel, en klänning, en väska och presentkort på valsafari :)
 
Buffé!
 
Fredag 11/4
En avslappnande skoldag äntligen. Jag kunnde i lugn och ro titta på resten av framträdandena på creativity och slappa på rasten. Den sista lektionen fick jag hoppa över då vi skulle sjunga med kören i en katedral i närheten (gick bara inom och lämnade lapp om min frånvaro från körledaren). Jag gillar den klassen, vi är inte så många och alla önskade lycka till innan jag gick. Vi övade i ca en timme i katedralen innan det var dags att sjunga upp. Vi hade en cellist och en bas med oss. Det är två körer på skolan, fast typ alla de som är med i den första är även med i den jag är med i. Först sjöng de några låtar ensamma sedan sjöng vi ett stycke ihop som är lite längre. Mamma och Sofie kom och lyssnade :) Kul att ha någon som man känner där.
 
S:t Andrews Cathedral som vi sjöng i.
De har fläktar i bänkraderna :P
 
 
Mamma och Sofie tog lite bilder på oss
 
Vi åkte tillbaka till Waikiki och gick och bokade en utflykt inför lördagen hos utflykts-Kyle. Sedan gick vi och åt pannkakor på IHOP, gott! Eftersom vi skulle vara upptagna hela helgen så gick jag efter det hem och gjorde ekonomiquiz med Linda som kom hit. Det skulle vara klart på söndag och vi gillar att göra dem ihop. Då kan vi disskutera fram svaret och förstå det bättre. Hon hade postat två quiz så vi passade på att göra båda vilket tog någon timme men sedan kom mamma och Sofie och vi tre gick till The Cheesecake factory som vi hade planerat för att fira mammas födelsedag i efterskott. Mysigt! Sedan gick vi hem och hämtade mina saker och sedan till hotellet. Jag skulle sova hos dem i extrasängen :) Det var mysigt att sova hos dem, vi gick och lade oss direkt, vi var så trötta.
Tydligen var det denna dagen något som kallades Siblings day, såg jag i efterhand, grattis i efterskott Sofie :P
 
 Fast det här kallas crepe här, det vi kallar pannkakor.
 
Och The cheesecake factory på kvällen, en massa gott.
 
 
Lördag 12/4
Vi gick och betalade utflykten vi skulle göra idag och blev sedan upphämtade med buss. Vi skulle åka till Polynesian Culture center (eller PCC som det kallas här). Det är en park som visar kulturen som påverkat Hawaii. Varje kultur har en liten ö i parken. Det är Tonga, Tahiti, Fiji, Hawaii, Aotearoa (New Zeeland) och Samoa. Där kan man se olika shower med deras dans och music och det finns olika aktiviteter. Vi köpte till så vi gick med i en grupp med den guiden som hade pratat på bussen dit, en rolig kille. Först åt vi lunch med lokal mat och sedan åkte vi med en kanot där han stod längst bak och styrde. Vi åkte mellan öarna och han berättade lite. Sedan gick vi mellan öarna (det var inte hela öar, man kunde gå till dem) och fick bl.a prova på Hula och smaka Poi (ett lila mos som görs av rötter av speciella växter) på Hawaiianska ön. Vi såg tre shower tror jag det var på olika öar. Under en timme stängde öarna och alla samlades vid kanalen för att se en show som bestod av kanoter med folk från alla öar som dansade osv. Tiden gick fort och vårt sista stop var bion där de visade en 15 minuters film där man flog över Hawaii och fick höra en historia. Det var specialeffekter så stolarna rörde sig och när vi var vid havet sprutades det lite vatten på oss. Tyvärr hann vi inte med alla aktiviteter som de hade i parken. Man kunde t.ex. lära sig att spela Ukulele och göra eld, det hade varit kul. För på kvällen var det dags för middag. Det kallas en Luau när det är en fest och buffé med underhållning (tror det iaf, kan inte definitionen helt) Det är också vanligt att ha gris som är tillagad under marken vilket de också hade här (vi fick se dem ta fram den). De dansade och sjöng till Hawaiiansk music under tiden vi åt. Maten var helt ok. De hade lila bröd som var gjort på Poi, lite speciellt men gott. Innan efterrätten kallade de upp alla som fyllde år i april på scen. Vi skickade ju såklart upp mamma. De skulle lära sig en huladans :) Hon var så duktig och vi fotade haha.
Så småningom var det dags för showen som skulle vara på kvällen. Den var effektfull och bra. Mycket var samma som vi hade sett under dagen med de olika danserna osv men de hade också tricks med eld som vi inte hade sett. Det var gjort som en historia om en pojke som växte upp på de olika öarna. Den varade i en och en halv timme kanske och sedan åkte vi hem och var tillbaka runt elva tror jag, en heldag. Det jag inte visste om PCC var att de som jobbar där går på ett Universitet kopplat till centrat och blir då sponsrade och behöver inte betala för sin utbildning. Centrat finns till för att bevara kulturen men också för att folk ska kunna gå på universitet. Det var ju rätt dyrt så det är bra att veta att pengarna inte går till någon ensam VD. Även denna natten sov jag hos mamma och Sofie.
 
På väg dit
Lunch! Så söt bild
Kanottur
 
Redo för en av showerna som bl.a visade hur man gör eld och gör cocosmjölk samt plockar cocosnötter.
 
Poi
 
Showen på kanalen
 
En annan av showerna i byarna
 
En i publiken fick komma upp, han gav allt han hade haha
Mamma på scen :)
 
Showen
Söndag 13/4
Idag skulle vi hya bil och åka runt på ön lite. Först gick jag och Sofie till Vic för att låna hennes body boards att ta med oss. Man använder dem för att ligga på magen och surfa typ. Tyvärr var vädret inte det bästa denna dagen så det blev inte att vi använde dem. Vi kom iväg vid elva efter att ha frågat runt lite hos olika biluthyrare. Jag fick köra. Har inte kört i USA innan så var först lite nervös men det var inte så mycket bilar, bara många filer. De har ju i princip bara automatare också men vande mig rätt snabbt. Har ju inte kört bil på länge överhuvudtaget. Vi körde upp mot norra delarna av ön och stannade till på Dole plantaget. Där gick vi i världens största labyrinth, gjord av höga häckar. Man skulle hitta åtta olika stationer vilket tog oss ungefär en timme. Sedan åkte vi ett litet tåg runt plantaget där man fick se ananas och andra frukter, blommor osv växa. De berättade lite under turen. Sedan åkte vi vidare. Vi stannade till på stranden där man kan se sköldpaddor och vi såg dem i vattnet men inte på land. Vi spenderade en del tid i kö då det hade inträffat en olycka. Vi stannade till för lunch i en av de berömda räkvagnarna på norra kusten. Där hade de också färska cocosnötter som vi köpte för att mamma och Sofie skulle få smaka. De tyckte bättre om de lite äldre som vi har i Sverige. Vi körde östkusten hem och hade tänkt att stanna till på en macadamianöt farm men de hade hunnit stänga innan vi hann dit. Vi fortsatte till en by som heter Kailua som jag inte hade varit i innan men som alla sa var så mysig. Vet inte om den var så speciell, väldigt liten :P Tyvärr var ju alla affärer stängda vid det laget också (det är ju inte som i Waikiki där allt är öppet till tio eller elva). Men vi tittade runt lite och gick sedan och fikade på Starbucks som i alla fall var öppet. Sedan körde vi hem och letade parkering i en evighet innan vi ställde oss i parkeringshuset vid hotellet. Jag var hos dem ett tag innan jag gick hem för att sova. De fick i alla fall se lite mer av ön än bara Honolulu.
 
Sugarcane (sockerrör) gör de allt socker här av. Insåg att det var det de menade när det star cane på alla sockerpaket. Det är alltså inte en beta som hemma.
Ananas-fält. En har blivit gul men vi fick lära oss att det inte behövde vara ett tecken på att de är mogna.
De hade också en dam full med fiskar som man kunde mata. Tyckte synd om dem när de var så många.
Sköldpaddor i havet.
Vi stannade till på samma ställe som vi var på när vi körde runt ön förra gången.
Vid Doleplantaget hade vi köpt likadana armband med vårt Hawaiianska namn. Dels så kan man översätta bokstav för bokstav till det Hawaiianska alfabetet eller så kan man som vi gjorde ta betydelsen av namnet och få fram sitt Hawaiianska namn. Mitt var Kaulana som betyder berömd och ärad vilket Louise tydligen betyder. :P Tror Sofie betyder vis och Lisbeth eller Lisa var sänd från Gud.
Vi hittade ett kul cykelställ i Kailua, när inget är öppet får man ju roa sig på annat sätt. De har de här cykelställen  överallt här.
Inget bord var ledigt på Starbucks så vi fick göra ett. 
 
Måndag 14/4
Efter skolan åkte jag hem för att söka ett stipendie för utlandsstudier som var nära deadline. Hade kollat upp det innan jag åkte men man kunde inte söka förrän i mars men det hade jag ju inte haft tid med. Hoppas jag får det, det har varit dyrt att vara här. Hela lånet och biraget från CSN gick endast till terminsavgiften. Var också tvungen att fixa lite annat denna dagen som att ladda mobilen med pengar och gå till banken för hyran. Var tvungen att scanna ett dokument till min ansökan och frågade Kyle i baren om han visste var jag kunde göra det. Samtidigt köpte jag en drink till utflykts-Kyle som tack för hjälpen (som jag i slutändan inte fick betala för Kyle iaf). Kyle tyckte vi skulle komma tillbaka senare allihopa, vi får se sa jag. Jag var helt stressad när jag var klar för mamma och Sofie väntade på mig på stranden. Allt tog längre tid än vad jag trodde så de kom precis tillbaka från stranden när jag kom, de hade varit där hela dagen. Synd för vi hade pratat om att ligga allihopa på stranden men jag hann inte. Men Sofie följde med mig ner en runda. Kände mig jättetaskig för där skulle vi umgås men hann knappt lägga mig ner så somnade jag. Sedan började det regna så vi gick upp igen. Medan Sofie duschade lade jag mig i hennes säng och somnade igen! Jaja, behövde väl det. Vi skulle hem till mig och grilla men på vägen stannade vi till lite i baren så de fick träffa Kyle. Han gjorde drinkar till mamma och mig (Sofie är fortfarande för ung för att få dricka här, det är 21 årsgräns). Efter en halvtimme slutade han men stannade för en öl och kom så småningom bort till oss och pratade. De tyckte också att han var trevlig och charming så det är inte bara jag :P Mamma hittade också en kille i baren, eller rättare sagt, han hittade henne hihi. Han satt i hörnan och vinkade till henne hela tiden, hon var inte så intresserad haha. Sedan gick vi och grillade och mös och tittade på solförmörkelsen som var denna kvällen. Sedan gick vi hem till mamma och Sofie och åt jordgubbar och jag sov där.
 
I baren
Grilla!
Eclipse!
 
Tisdag 15/4
Denna dagen gjorde jag något jag aldrig gjort förut, jag skolkade! De flesta universitet tar ju inte närvaro men detta universitet gör men man får missa tre lektioner innan det påverkar betyget. Jag har bara varit borta en gång pga sjukdom innan så jag tyckte att jag fick. Det var heller inget speciellt som skulle hända, Inga redovisningar eller liknande och jag hade bett andra ta anteckningar till mig. Detta var mamma och Sofies sista dag :( Vi hade bokat en utflykt via utflykts-Kyle. Vi skulle åka till västsidan av ön och snorkla med delfiner bl.a. Vi blev upphämtade 5:20 på morgonen och det tog ca en timme till västkusten. Där fick vi prova ut en våtdräkt och dricka varm choklad innan vi åkte. Vi var en grupp på ca 15 pers och några personal. Han som körde båten visade sig vara Svensk, han hade bott här i 6 år. Vi stannade till vid två olika ställen för att titta på fiskar. Det var många runt om oss i alla färger, fint! Det är som att simma i ett akvarium.. Vi såg även havssköldpaddor. Sedan gjorde vi fyra försök att se delfiner. Man vi se var de var och köra dit, sedan ska man försiktigt gå i vattnet och ligga still och titta. Har man tur simmar de på det hållet och simmar under en. På fjärde försöket var vi bara fem som ville gå i igen. Ja vi frös men vi skulle se dem! Hade sett en på håll under ett av de andra försöken. Men på sista försöket såg vi flera stycken som var ganska nära oss. Där var även två sköldpaddor som simmade mot ytan och delfinerna simmade runt dem. Häftigt att se. Jag hade en undervattenskamera, vi får se om det blev några bilder. Vi var ute i ca tre timmar och körde sedan tillbaka där vi fick lunch. Sedan körde bussen oss tillbaka så vi var här vid 12. Vi var trötta, Mamma ville inte sova utan gick ut på stan lite och Sofie gick hem och vilade. Jag gick också hem och vilade en halvtimme, duschade och gjorde en läxa som skulle lämnas in dagen efter men som jag inte gjorde helt klar för jag ville träffa de andra. Jag gick dit, vi gick och lämnade body boardsen som vi inte hade använt till Vicky och gick sedan på en marknad som är vid mig och sedan lite på ett köpcentrum som inte har något tak. Vi tittade inte i butiker utan mer på själva byggnaden. Utanför hade de music och dans. Vi gick och åt middag på Chili. Sista middagen ihop :/ Sedan köpte vi med oss glass som vi åt hemma hos dem. VI hade bara hunnit spela spel första dagen så det gjorde vi lite efter glassen. Jag ville inte riktigt gå för då skulle vi behöva saga hejdå. De skulle lämna hotellet vid tre på natten så tyckte synd om dem, de/vi var redan trötta. Tillslut var jag tvungen att gå. Kändes jobbigt att saga hejdå. De kom ju precis! Men nu är det bara lite mer än en månad kvar. Vi kramades många gånger innan jag tillslut gick.
Var tvungen att försöka göra klart läxan men nickade till flera gången framför datorn så fick ge upp.
 
När vi är tillbaka igen.
Undervattensbilderna får komma senare.
 
Dans utanför shoppingcentrat
Mamsi!
Middag på Chili's
Tacopizza
Spela spel! :D
Dessa bilderna är nog från en annan kväll men tyckte att de passade bra ändå
Denna är från sista kvällen iaf. Vi passade på att kramas mycket.
 
Onsdag 16/4
Skrev klart min läxa på bussen och när jag kommer till lektionen och ska lämna in den säger hon att det är ok att lämna den på måndag! Så sur jag blev, då hade jag ju kunnat spendera hela gårdagen med mamma och Sofie. Blev på riktigt dåligt humor. Var redan lite gråtfärdig för tänkte på att de hade åkt hem och vad skulle jag nu göra när jag kom hem. Vädret var iaf fint, men det störde mig också för varför var det inte de sista dagarna de var här. Ja, helt enkelt en sån dag när det är svårt att vara positiv. Men det blev bättre för lektionen i internationell marknadsföring var rolig och sedan gick jag och Miho och åt lunch ihop. Denna dagen skulle jag också på ett studiebesök på ett hotell i Waikiki. Jag är ju med i marknadsföringsklubben på skolan och de har lite studiebesök ibland. Jag åkte dit så att jag var där i tid men personen vi skulle träffa kom aldrig. Tillslut visade det sig att vi var på fel hotell :o Det finns flera Outrigger hotell i Waikiki och det hade blivit ett missförstånd. Pinsamt. Men när vi väl kom dit bad hon också om ursäkt för hon hade tydligen inte specificerat i mailet vilket hotell hon menade. Hon jobbade som marknadsförare för kedjan och visade oss runt lite tillsammans med en annan som också jobbade där innan vi satte oss ner och pratade och fick iste. De var så snälla och vi fick en lei (krans) av nötter som förutom blommorna också är väldigt vanligt här samt en påse med bl.a. ett USB-minne. Jag kände mig taskig för var tvungen att gå efter en halvtimme för att hinna tillbaka till kören. Egentligen kunde jag bara stanna en kvart men det kändes så dumt att gå. Men de förstod och eftersom flera fick avboka pga missförståndet så har vi bokat om så vi ska dit på tisdag igen. Jag kom ju en kvart försent till kören i sin tur men förklarade varför. Denna dagen var första dagen som vi övade med stråkorkestern som vi ska sjunga med på konserten nästa söndag. Det lät häftigt! Även han som är huvudstjärnan var där men han var helt divig. Han sa t.ex. "Nästa gång kan ni ju säga till om ni bara ska öva stråkar hela tiden, det känns onödigt för mig att vara här", gick runt med solglasögon inomhus och såg viktigt ut. Jaja det blir väl bra. Struntade i läxorna på kvällen och tittade på ett avsnitt av Ullared på play istället :P
 
På rätta hotellet
Körövning med stråkorkester
 
Igår var det en vanlig dag med skola hela dagen, tog det lugnt på rasterna emellan. Träffade Kyle på bussen hem så vi pratade lite. Har aldrig sett honom utanför baren förr haha.
Idag, fredag är det en röd dag här precis som i Sverige (dock är det en vanlig dag på måndag tyvärr). Den heter Good Friday, vilket låter lite tvärtom mot Långfredag. Hade tänkt göra en massa läxa idag men är inte alls på humör idag heller. Sov länge och har gjort lite annat som att överföra bilder osv från kameran men inget vettigt. Sedan satte jag igång med detta och det har ju tagit några timmar :P Känner inte för något. Kanske är det för att jag vill ha mamma och Sofie här nu när jag är ledig och har en massa tid. Det tar ett tag att avvänja sig igen, spenderade ju all tid jag kunde med dem. Det känns lite orättvist mot dem för det känns som att de ibland fick vänta på mig, att jag skulle komma hem eller bli klar med en läxa och inte kunde göra något riktigt. Men de har nog haft en bra resa ändå. Imorgon har jag frågat lite folk om de vill hitta på något, inte så många verkar kunna, vi får väl se. Har ändå tre stora projekt som måste vara klara inom två veckor så får väl ta tag i det.
 
Glad påsk!

Kommentarer:

1 Mamsi:

Snuttan!
Snart är du hemma igen så vi får umgås, spela spel och kramas. ;) Saknar dig också kan du tro men visst hade vi en härlig semester med massor av kul upplevelser tillsammans som vi kan leva på länge :)
Önskar dig också en härlig påsk mitt hjärta! <3

Svar: Ja, det var mysigt :) ja, bra att det inte är så långt kvar. Glad påsk! Puss!
Louise

2 Moa:

Jag vet precis hur det känns! Min mamma åkte hem idag efter att ha varit här i nästan en hel vecka. Vi var i Tallinn i två dygn så vi umgicks verkligen non-stop i en hel vecka! Så nu känns det konstigt och lite deppigt att vara själv igen. Oroa dig inte för att du var tvungen att göra skolarbeten. Det hade de ju räknat med innan dem åkte och förmodligen så umgicks ni mer än vad ni hade hoppats på. Ni verkar ha haft jättetrevligt! När reser du hem igen? Jag reser hem förmodligen någon gång efter 16 maj, så ca 4 veckor kvar. Känns lite ensamt nu i påskhelgen när man vet att resten av familjen är samlad hemma och äter påskmat. Fast det är ju inte långt kvar nu! Så vi får "hålla ut" lite till! ;)

Svar: Ja, precis! Vad mysigt att du också fick lite tid med mamsen :) ja, men även om de visste det så känns det tråkigt att vi hade så mycket just den tiden. Jag är hemma den 31:e maj. Ja, det är snart! :)
Louise

3 Sandra:

Jaa, äntligen ett nytt inlägg! Så kul att läsa om era dagar ihop. Ni ser ut att ha haft det jättebra =) jobbigt att du känner dig nedstämd nu när de åkt, men det är fullt försteåligt. Tur att ni ses snart igen! =) ta hand om dig. Och du vet att jag saknar dig<3 STOR kram!

Svar: Söt du är :) att du ens orkar läsa allt. Ja det hade vi. Ja, man vänjer väl sig igen. Saknar dig med! Kramar!!!!! ❤
Louise

4 Emelia:

Mysigt ni hade det! Vilka fina bilder! Känner igen den där tomheten men nu har ni många fina minnen ihop från Hawaii :) roligt och modigt av dig att framföra en låt på teckenspråk! Du kanske kunde visa nästa gång vi ses? :) påskkram

Svar: Ja det var verkligen mysigt. Tack! Ja, det är sant, man vänjer sig väl snart igen. Hihi det kan jag göra :) Blir nog mer nervös då för de i klassen hade ju inte märkt om det blev fel :P kram!
Louise

Kommentera här: