En bra dag

Så har ännu en vecka gått, äntligen fredag! :)
 
Har lite mer att göra denna helgen än förra som var lugn och skön. Jag hade hela tiden känslan av att jag borde plugga för redovisningen vi hade idag men hade verkligen inte motivationen. Blev uttråkad och frustrerad hela tiden. Så på lördagen spenderades några timmar i baren med folket där. Frågade runt bland vännerna om någon ville göra något och blev inbjuden på ett grillparty på kvällen. Det var hemma hos tysken Frans, där vi hade grillning precis i början av terminen och där jag lärde känna de flesta av vännerna. Nu var det mest folk från Norden där. Vi hade trevligt och efteråt gick vi till en nattklubb och dansade till klockan fyra, älskar att dansa. Jag hade så ont i fötterna två dagar efteråt :P
 
Söndagen så nästan likadan ut faktiskt, förutom nattklubben. I baren en runda på dagen när jag tröttnat på läxorna och där blev jag inbjuden till några grannar på grillning vid poolen. Det var Alan från New York och hans son som är i min ålder som Alan försökt fixa ihop mig med haha. Jag bakade en kladdkaka så jag kunde ta med något men det slutade med att jag fick äta den själv då ingen dök upp till efterrätten. Kyle hade tydligen också lovat Alan när han gick in med en tallrik mat till honom, att komma till poolen och äta kladdkaka efter att han slutat sitt skift men det gjorde han ju såklart inte. Det är något jag inte gillar med amerikanare, de säger och lovar så mycket men verkar inte alltid mena det.
 
Kladdkakan...god...de missade något. Det dummar är att jag har ätit kladdkaka hela veckan. Försöka bjuda bort den men alla bantar eller ngt. Eller så tror de att jag verkligen inte kan baka..
 
På måndagen var det skola som vanligt och sedan försökte jag göra klart det här projektet på allvar. Men det var så svårt. Det vi skulle göra och som vi redovisade idag var en plan på hur vi skulle introducera en mygglotion till den Vietnamesiska marknaden. Allt vi har gjort under terminen skulle sammanfattas i detta slutprojekt som bl.a innehöll en marknadsplan. Vi skulle anpassa produkten till marknaden och rättfärdiga alla ändringar så man måste ju veta mycket om landet. Det kändes överväldigande och jag visste inte var jag skulle börja. Jag blev till och med så frustrerad att jag gav mig ut och sprang en runda (andra gången här, jag är imponerad av mig själv, jag som aldrig springer). Det var skönt och jag fick rensat hjärnan. Funderar faktiskt på att göra det till en vana. Kanske nästa gång blir imorgon...vågar inte lova något dock :P
 
På tisdagen efter skolan (fick dock gå lite tidigare :P ) gjorde vi ett nytt försök till studiebesök på Outrigger Reef Hotel. Denna gången gick vi till rätt ställe direkt. Vi var några fler än sist så vi som hade varit där förra veckan fick se vissa saker två gånger. Men det var ett intressant besök. Sedan var det hem och jobba på projektet.
 
Fick detta förra gången jag var där. Ett usb-minne bl.a. Kransen är gjord av en sorts nötter. Fungerar bl.a som en välkomssymbol precis som blomsterkransen har jag förstått.
Vi fick gå upp och titta på två rum, bl.a sviten.
Vacker utsikt de rika kan få ;)
 
På onsdagen hade de Intercultural day på skolan och de hade ställt upp tält längs med gatan där skolan ligger. Där ställde olika länder ut med studenter från det landet. Vid scenen hade de också lite uppvisningar.
Vi hade också vår sista körövning innan vår konsert som är på söndag. Nu börjar det låta bra. Det blir så mäktigt med stråkorkestern, älskar det!
På förmiddagen kom vi äntligen någonvart med vår redovisning. Vi hade ett möte och pratade om hur vi skulle göra en kreativ redovisning vilket var ett krav och något vi skulle bli betygsatta på. Jag föreslog att vi skulle göra det utomhus, vilket skulle tvinga oss att vara kreativa. Alla tyckte det var bra och det bestämdes att vi skulle hålla till i en park i närheten av skolan. När vi väl hade bestämt det gick det mycket bättre att förbereda. Jag fick en vision om hur det skulle se och vad vi skulle göra och satte fart på allvar med förberedelserna.
 
Intercultural day!
Dans på scen
 
Igår, torsdag var vi på en föreläsning med en chef på Hawaiian airlines på destination development & marketing klassen. Vi fick mat innan vilket alltid är bra men föreläsningen var så lång och blev så trött när vi hade ätit så det var svårt att inte nicka till vissa stunder. Sedan var det hem och fixa det sista och öva inför redovisningen.
 
Med tanke på pinnarna som syns i bild: Man får ofta pinnar att äta med här vilket har resulterat i jag blivit mycket bättre på det där med att äta med pinnar.
 
Så idag var den stora dagen. Vi möttes i parken vid nio för att göra iordning och öva tillsammans. Vi valde ett ställe i parken som hade cement att stå på och grässluttning framför, prefekt tyckte vi för ändamålet. Helt plötsligt slår det mig att jag har läst att det ska ligga ett minnesmärke för Vietnam-kriget i denna parken, kan det vara detta? Jag gick fram och läste skylten och visst var det det! Bredvid ligger minnesmärket för Koreakriget men vi hade råkat välja det rätta. Passande. Helt plötsligt kom en polis/vakt fram och undrade vänligt vad vi gjorde. Vi visste att vi fick vara i denna parken, det var därför vi valde den så vi förklarade att vi skulle ha en redovisning där i parken. Han hade sett oss i övervakningskamerorna (finns överrallt, tror inte de behöver tillstånd här som hemma) och förmodligen undrat varför vi hade varit där så länge och vandrat fram och tillbaka när vi övade för oss själva haha. Jag hade nog också undrat. Han önskade oss lycka till och gick vidare. Undrar om vi hade ett gäng vakter som också tittade på vår redovisning. När det var dags kom klassen och de fick sitta ner på filtarna vi hade lagt ut. Vi gav dem Vietnamesiskt iskaffe som vi hade köpt från den Vietnamesiska restaurangen vid skolan på morgonen och satte igång vår redovisning. Ett roligt inslag var en reklamfilm som Kimo i gruppen hade filmat för att demonstrera att vi ville marknadsföra vår product via tv. Haha, den var så rolig och verkligen asiatisk (vi hade kollat på andra reklamfilmer från Vietnam för inspiration). Ännu ett kreativt inslag i redovisningen och alla skrattade.
 
https://www.youtube.com/watch?v=QWMqUmA-eDU&feature=youtu.be
 
Klassen tyckte vår redovisning var bra och vi hörde kommentarer som "varför tänkte in vi på det?" (om att vara ute) och "vi har inte så mycket info" så det är ju ett bra betyg. Vi var första gruppen ut och det är en liten tävling mellan grupperna :P Klassen gick och läraren gav oss feedback. Hon var väldigt nöjd med bade innehåll, kreativitet och framförande. Det enda var att ljuden från trafik osv dränkte oss lite så vi kunde ha pratat högre samt tänkt på att ha något att sätta fast våra papper i (vi hade papper istället för Power point) så de inte fladdrade så mycket i blåsten. Men det var allt sa hon. Yey! Vi kände oss så nöjda och glada för hon är rätt sträng när det gäller bedömning.
 
Förberedelser och övning
 
 
Kaffet vi hämtade upp. Kondenserad mjölk och is blandades i :) Det var gott, sött kaffe men rätt starkt. Själva kaffet var franskt, Vietnam var en gång en fransk koloni, men sättet att brygga på och bryggaren i sig är från Vietnam.
Vi ville hitta en flaska av den mygglotion vi skulle lansera och ändra så de kunde få prova den när vi pratade om att vi skulle låta folk prova vår produkt som en del i vår marknadsföring. Den görs ju här på Hawaii och på deras hemsida stod det vilka affärer dem såldes i men den var tydligen inte uppdaterad för vi var i fyra, fem stycken utan att hitta den. Så vi fick improvisera :P
 
Istället för Powerpoint. Ibland är det back to basics som gäller.
Jag var så lycklig på eftermiddagen, äntligen var det klart, bara uppsatsen kvar vilket vi ju gjort mycket på för att kunna göra redovisningen. Lättnad! Jag och Miho åkte till Waikiki och åt tillsammans på ett köpcentrum där. Hon hade kuponger som skulle gå ut så hon bjöd mig, snällt :) Jag fortsatte på temat och valde en Vietnamesisk restaurang. Sedan gick vi hem till mig och satt och pratade i några timmar, mysigt. Hon fick smaka svenska gotter som mamma och Sofie tagit med i form av pepparkakor, kanelgifflar och Marabou mjölkchoklad. Först och främst var hon fascinerad av paketeringen, mycket röda färger, tydligen något ovanligt i Japan. Jag antar att vi blivit lite skadade efter denna kursen och projektet och tittar på paketering av produkter :P Hon tyckte om alltihopa. Chokladen var krämig och god. Jag trodde hon skulle tycka den var för söt, de har ju inte så söta produkter i Japan men hon gillade den :)
 
Köpcentrat. Inne fast ändå ute :) Vem behöver tak på Hawaii..
 
 
Efter att hon gått fixade jag lite här hemma, sopade (old style, vi har ju ingen egen dammsugare), tvättade och diskade. Ikväll blir det nog också lite plugg, måste sätta igång med nästa projekt som ska redovisas på tisdag. Kommer inte hinna så mycket på det i helgen tror jag. Imorgon ska jag först träffa Linda från ekonomikursen och göra ett quiz samt en läxa. Vi måste också börja göra vårt fuskpapper till slutexamen som börjar närma sig. Skola är slut om tre veckor! På eftermiddagen kommer den andra Linda, från kreativitetsklassen. Vi ska arbeta på vårt slutprojekt som är en reklamfilm som vi måste spela in :P På söndag blir det konsert på Hawaiian theatre och vi ska vara där hela dagen för att öva. Busy, busy ;)
 
Avslutar med en bild som inte har med något att göra som jag tog härom morgonen från mitt rum, söta :)
 
Trevlig helg!

Kommentarer:

1 Sofie:

Va du är duktig som pluggar och kämpar! Tänk att det bara är 3 veckor kvar, kanske hjälper lite med motivationen! =)

Mums, jag hade lätt ätit kladdkaka :D Kunde hjälpt dig att äta upp den ;) Tråkigt att de säger en sak och gör en annan, är glad att vi i Sverige, oftast, gör det man sagt iallafall!

Gillade idén med att vara utomhus och ha redovisning, kul att ni fick bra omdöme, duktigt! :D

Du får lycka till med allt ni har nu framöver, kämpa :* Älskar dig, snart ses vi! :DDD <3 Pusss


Svar: Tack snutt! <3 ja, galet! Och insåg att det faktiskt bara är två skolveckor kvar! Haha ja, gott!
Tack! Ja det gör vi! :D
Louise

2 Terese:

Hihi, jag tyckte er presentation av mygglotionen verkade väldigt bra genomfört, kreativt och roligt. Videon var rolig och gillar improvisationen med att tejpa på flaskan ;) hehe. Måste kännas skönt att det blev så lyckat trots oron.
Tänka sig, att om två veckor så har du avklarat hela fem intensiva kurser som jag säkerligen tror du får toppbetyg och omdömen i :D Duktig!

När du kommer hem får du försöka lära ut hur man äter med pinnar, för det hade varit häftigt att kunna ;) Tråkig insikt att jag inte kommer vara hemma när du kommer hem eller på din födelsedag, men jag kommer hem vid lunchtid på måndagen den 2/6 så vi får ses under veckan om du orkar :) <3

Svar: Haha ja det gällde ju att vara kreativ. Det kändes som en kul redovisning.
Ja det är galet! Hoppas det :P
Haha, ja det kan jag försöka göra :P
Ja, det är typiskt men du ska ju på konsert och ha roligt :D Ja vi får ses så fort vi kan! :)
Louise

3 Mamsi:

Är såååå stolt över dig mitt hjärta! Låter som motivationen har kommit tillbaka ;) Skönt att du kan lägga det ena efter det andra bakom dig och snart är du i mål efter bra kämpat. Sen blir det lite härlig ledighet som du har förtjänat!!! Roligt att ha redovisningen ute. Kul att Miho gillade våra svenska läckerheter ;) Gick konserten bra?
Igår på jobbet hade jag ett pedagogisk café som jag höll i :) Sagorummet fylldes med kolleger i fyra omgångar. Puh! Men det gick jättebra och efter utvärderingen blev jag nästan rörd, fick många fina ord. Den bästa var att nu skulle hon börja berätta mer sagor för barnen. Precis den inspirationen man vill ge. Ska ha en dag till i maj med fyra nya grupper :)
Imorgon ska vi sjunga på Heljarödsgården, ska bli kul. Först gospel och sen skönsång vid brasan ;)
Önskar dig en härlig Valborg ;)
Hörs snart. Älskar dig!! Puss och kram

Svar: Tack mamma! Ja det känns bra :) jadå, konserten gick bra. Vad roligt, kul att du fick så bra feedback! Du är duktig! Men det visste jag redan.
Lycka till med sången imorgon, mysigt!
Älskar dig med! Puss och kram!
Louise

Kommentera här: