Begravd i arbete...

men nu är det snart över. Insåg att det inte alls är tre veckor kvar utan bara två veckor kvar av skola. Inte ens det..bara 7 skoldagar kvar för har sista final exam nästa torsdag. Sjukt! Denna veckan är det sista veckan för vanliga lektioner och nästa vecka är det bara exams, då har vi bara den lektionen som vi har exam i. Har en på måndag, två på tisdag, en på onsdag och en på torsdag. Sedan är det slut. Vet inte hur jag ska hinna plugga till alla bara. De senaste dagarna har gått åt till att skriva examensarbetena.
 
I lördags satt jag hela dagen med läxa och arbeten. Jag hade två Lindor på besök :) Först svenska Linda från ekonomikursen, vi gjorde en läxa ihop samt gick igenom lite för provet. Sedan kom tyska Linda från kreativitetskursen. Där har vi som examensarbete (som också är vår final så där slipper vi göra både och, yes!) att skriva om texten på en låt och spela in en reklam när vi sjunger den samt skriva en kort uppsats om det. Nästa onsdag när vi ska redovisa så ska alla vara uppklädda som på en gala och ha med sig mat och bjuda på haha. Hon har så mycket roliga och tokiga ideer. Men det kommer nog bli det roligaste på hela veckan. Lite skillnad från de andra finals. Vi ska sedan redovisa om våra projekt och visa vår reklam och rösta på varandra. Tror alla kommer göra något komiskt. I princip alla exempel som hon har visat för klassen (tidigare arbete) har varit roliga och inte så allvarliga. Vi har en idé och skrev om texten i lördags samt lade upp en plan för hur vi ska spela in videon vilket vi ska göra på lördag. Vår produkt som vi ska marknadsföra är Honolulu cookies. Säger inte mer, länkar till videon när den är klar istället :)
Kände mig så stressad i helgen för vi hade ett arbete i intercultural communication att redovisa idag, tisdag, som vi inte hade börjat med ännu. Vi kom inte på någon bra idé och försökte ge förslag i lördags men ingen svarade. Enda pausen jag tog från pluggandet var en liten springrunda (hade ju skrivit att jag skulle det så tyckte det var bäst ;) )
På kvällen fick jag träffa Sebastians föräldrar lite snabbt. De var här och hälsade på och skulle grilla hos oss.
 
I princip hela söndagen var jag på Hawaii Theatre för att öva och sedan ha konsert. Hade med mig lite böcker och även om vi satt och väntade medan de andra övade (jag var med på tre sånger) så blev det inget pluggande. Dels ville jag höra de andra numren. Det var den andra kören, International vocal ensamble, som framförde flera nummer (de flesta som är med är även med i den jag är med i - International chorale) samt HPU:s orkester. Jag trodde det bara skulle vara stråkarna som skulle vara med men det var bara de som spelade en låt med oss. När det spelade själva var de alla men blås och slagverk med. Huvudpersonen på konserten var ju Makana. Han kommer från Hawaii men är tydligen ganska känd och har vunnit en del priser.
http://makanamusic.com/
Han var duktig och hade bra låtar, synd att han var lite av en diva bara :P
 
Utanför
Utanför fast från andra hållet
Det är en gammal och fin byggnad från 1921.
Den andra kören övar
med Makana i vitt till höger
 
Hela orkestern
 
I pausen gick några av oss och handlade mat på Safeway (stor matvaruaffär). Det tog lite tid för mig och Lena att få vår mat för vi beställde varm från delit så de andra tappade bort oss och gick. Men jag och Lena satte oss ute och åt. Hon är också från Sverige. Det är inte jättemånga internationella studenter i kören men två av dem råkar vara svenskar..skåningar dessutom ;) Vi kom fram till att det kändes som en svensk sommarkväll med grillad kyckling, potatissallad och eftermiddagssol i nacken. Det kan också vara det faktum att vi pratade svenska för en gång skull..eller alltihop tillsammans. Mysigt var det i alla fall.  
 
 
Själva konserten gick bra. Det kom ganska mycket folk och vi fick stående ovationer två gånger när det var slut (även om det kanske var mest för Makana haha) men det lät riktigt bra med orkestern, vi och Makana på gitarr, alla tillsammans. Det var ett väldigt varierat program med sånger från olika länder. Jag var med på Mi´kmaq song, en acapella-låt från Hawaii med ett kluster av ljud och djurläten och vind samt två som sjöng på ett påhittat språk. (Jag var en av dem som sjöng på ett ooo i olika toner.) Det är lite konstig men samtidigt rätt häftig när vi skapar alla ljud själva. Vi började med denna i mörker. Tyvärr tror jag inte att det är någon som har spelat in då det var förbjudet men ska fråga imorgon då vi har avslutning med kören. Här är iaf ett klipp på låten när en annan kör gör den.
 
 
Den andra sången var en afrikansk sång som får mig att tänka på lejonkungen. Jag älskar det. Dessutom får man äntligen lov att röra sig till den och vi är utan pärmar. Jag är ju van vid att få dansa och gunga när jag sjunger, speciellt till snabba låtar som denna så jag skämdes inte utan tog i haha.
 
Också från när en annan kör framför den, sångmässigt framförde vi den liknande men utan rörelserna :P
 
Den tredje och sista sången jag var med i var det klassiska stycket på latin Sunrise mass. Jag gillar den, vi sjöng med stråkorkestern på denna och det blev mäktigt. Fick nästan gåshud. Vi sjöng olika delar av den och emellan så spelade Makana egen-kompositerade låtar på gitarr, som inte alls hängde ihop med vad vi spelade och sjöng men det lät bra ändå.
Del 2, Sunrise är min favorit. Del 4 sjöng vi aldrig.
 
 
Känns trist att det var över så snabbt. Det är alltid så, man övar hela terminen och sedan är det slut helt plötsligt.
Jaja, sedan var det bara hem och plugga trots att klockan hann bli tio innan jag var hemma. Fick iaf påbörjat Intercultural Communication arbetet som de äntligen hade svarat mig på och bestämt sig för en idé.
 
Igår, måndag var en intensiv och lång dag. Skolan var ok. På kreativitetslektionen pratade AnnMarie (läraren) om hur vi kan bygga en portfolio och började gråta när hon sa att hon har tyckt det var så kul att ha denna klassen och tycker att det är tråkigt att den är över. När hon pratade om hur vi tar hennes uppgifter på allvar och har utvecklats så mycket så blevhon rörd. Så söt! Hon fyller år på fredag så klassen planerar ett litet hemligt födelsedagsfirande. Spännande!
På internationell marknadsföring var den en ny grupp som hade redovisning men vi fick också lite feedbakc från klassen efteråt då det hade varit svårt att göra det ute i måndags. De gillade kaffet och ideen att vara ute samt reklamsnutten. Roligt :)
Sedan träffade jag gruppen som jag skulle redovisa med och gick igenom lite innan vi åkte hem och jobbade var för sig. Vi skulle göra en kampanj till HPU (Hawaii Pacific University) studenter om en social orättvisa och skriva en rapport om det. Jag skulle skriva om själva kampanjen samt skapa den. Från det att jag kom hem vid tre tills klockan var närmre två satt jag och jobbade, typ 10 timmar, galet! Tog bara en snabb paus för att äta när jag insåg vid tio att jag hade glömt det. Men vi fick ihop det. Gillar google docs där man kan vara inne i samma dokument samtidigt och jobba och se vad de andra gör. Så vi lade till lite på varandras delar. Själva rapporten ska lämnas in på torsdag men vi var ju ändå tvungna att i princip vara klara så vi visste vad vi skulle prata om idag. Men jag blev nöjd, satte ihop ett klipp som vi ska använda för att skapa medvetenhet om barnarbete samt gjorde en poster till vårt evenemang (som ju inte kommer att genomföras). Skapade också en facebooksida som jag fyllde med innehåll samt skapade en logo för vår kampanj, så kände mig rätt nöjd efteråt. Tänk vad man kan åstadkomma på tio timmar om jag jobbar hårt ;)
Här är facebooksidan
https://www.facebook.com/dontfavorchildlabor
 
Loggan:
 
Postern:
 
och filmen:
 
 
När jag väl gick och lade mig så kunde jag inte somna förrän vid tre, allting snurrade i huvudet. Idag har jag ont i halsen, hoppas det inte blir något men med stress och utan sömn så är det väl en tidsfråga.
 
Men själva presentationen idag gick bra tror jag så vi är nöjda :)
Nu är det dags att avsluta uppsatsen som ska lämnas in imorgon på det vi redovisade i fredags. Har gjort lite svenska ugnspannkaka idag. Blev helt plötsligt väldigt sugen på falukorv med pepparrotssås och potatis igår, konstigt. Men eftersom jag inte kan laga det här så tänkte jag att ugnspannkaka nog går lika bra :P Blev också sugen på räksallad innan idag, skumt...jag som inte äter det såå ofta hemma. Antar att vibbarna om att jag snart ska åka hem börjar göra sig påminda.
 
Jag tror förresten vi har ett litet zoo på vår veranda. Såg lilla snigeln med sitt jättehus på väggen häromdagen. Det är så tungt att det hänger ner, ser ut som den ska tappa det haha. Vissa ska då alltid försöka att imponera..
 
 

Kommentarer:

1 Sofie:

Wie, nytt blogginlägg igen :D
Knäppt att det bara är 31 dagar tills du kommer hem!

Den kreativitetskursen verkar riktigt kul, det är sånt som gör att man inte tänker att det är skolarbete på samma sätt som om man jämför med ekonomi kanske? ;)

Häftigt att sjunga i en så stor lokal, fint! Kände igen den ena av låtarna, tror ni sjöng de när vi var och lyssnade! Har det på video hihi ;)
Förstår vad du menar med att det bara tar slut så snabbt, vet när jag gick på wieselgrensskolan och hade övat inför julkonserten hur länge som helst och när vi skulle vara med på vår sista innan vi slutade där var helt konstigt, helt plötsligt bara var det över :(

Vad kul att du har några svenskar att prata med iallafall =)

Gillar ert projekt, gillat sidan och allt! :*

Idag ska jag träffa Terese en stund, njuta av solen och bara ha det mys. Sen ikväll blir det sjunga med kören! Ska sjunga i trio på "To You" med Robert och Frida, längtar!

Vi ses om 31 dagar hii. Älskar dig <3<3<3<3

Svar: Ja, det går så fort! Haha, verkligen, man kan slappna av lite och alla uppgifter är roliga, man vill lägga ner arbete på dem.
Ja, vi sjöng en del av den låten när ni var och lyssnade :) Precis, samma sak med gospelkören, helt plötsligt är konserten över.
Tack snutt!
Mysigt! Hälsa! och ha det så trevligt i solen. Lycka till ikväll. Kommer gå superbra.
Jaaaa!! :D Älskar dig med! <3<3<3<3
Louise

2 Terese:

Jag har suttit länge och lyssnat på låtarna ni framträdde nu :) Så bra, gillar dem allihop :D Så synd att jag inte kunde får se er live, hade varit mäktigt! Jag blev galet sugen på sjunga i kör nu också!
xx <3.

Svar: Kul, ja jag gillar dem också, så olika allihop. Ja, med orkester och allt blev det häftigt. Haha, do it! :) puss! <3
Louise

3 Mamsi:

Hej hjärtat!
Glöm inte att koppla av lite också. Som att se "Ullared" t.ex. Skönt att du snart får en välbehövlig semester. Idag har vi haft Chicago-reunion.. Kul att träffa dem alla. Jag hälsade från dig och alla hälsade såklart tillbaka. Det var mysigt att träffas igen. Vi kollade bilder och fikade och såklart sjöng. Vi medverkade i gudstjänsten. Håkan dök också upp. Extra kul ju :)
Tänker på dig nu när du har allt ditt och håller alla tummar och tår för dig. Det fixar du!!!
Snart ses vi ju. Saknar dig massor! Puss och kram min älskade tös

Svar: Hej! Nejdå, har kopplat av lite också :) å så kul! Hade också velat vara med. Vad bra, tack! Ja vad kul att han också kom. Det var väl också första gången gänget från Ängelholm var i Rydebäck?
Tack mamsi! Första final avklarat idag, fyra kvar :)
Ja, längtar! Saknar er med! Puss och kram!
Louise

4 Emily :

Du ska vara så sjukt nöjd med allt du gör. Filmen var riktigt rörande o allt annat jag tittar på som du gjort är super! Snacka om idéer 👍😄

Svar: Tack söta du för de fina orden! ❤ Jag vet att du också har mkt idéer och är duktig, speciellt efter alla projekt som vi har gjort ihop förr :)
Louise

Kommentera här: