Födelsedag och besök

Äntligen har jag hittat lite tid att skriva, länge sedan sist. Jag fick en tråkig förkylning och så fort jag har fått tid över har jag vilat. Det har också varit en del att göra sedan sist.
 
Dagen efter jag skrev förra inlägget fyllde jag år. Eftersom detta var en måndag skulle jag jobba men på söndagskvällen sa Elizabeth att jag fick ledigt eftersom jag fyllde år. Snällt! Jag visste inte vad jag skulle göra riktigt men hon tyckte jag skulle ge mig ut på äventyr. Eftersom alla jobbade gav jag mig av själv till centrum och The Mall (där alla monument och museer är). Jag gick och tittade på Vita huset för första gången vilket var lite speciellt. Sedan bestämde jag mig för att turista och hoppade på en hop on, hop off buss som körde runt stan och visade de olika sevärdheterna och berättade om dem. I biljetten ingick också ett besök på Madame Tussauds. Jag gillar inte alls vaxdockor, skyltdockor och liknande men eftersom det ingick kände jag mig manad att gå dit. Lite läskigt men jag smög runt där och kände mig modig.
Jag hade inget emot att vara ensam men självklart hade det varit lite roligare att dela upplevelserna med någon annan, fick be okända personer fota mig :P Vädret var härligt och jag njöt av solen fram tills på eftermiddagen då det började ösregna en längre stund. På kvällen skulle jag möta Grace och Elizabeth på The Cheesecake factory för att fira (Cole och Kevin skulle på scoutmöte). Vi bestämde kl 18 och vid halv fem började jag fråga hur jag lättast skulle kunna ta mig dit med hjälp av hop on, hop off bussarna. En av värdarna berättade och sa att jag borde vara där vid halv sex och jag följde hans instruktioner men en av bussarna jag tog stod stilla i en kvart innan de körde vidare och jag blev sen. Elizabeth sköt fram det en halvtimme för de var också sena vilket var bra för mig men jag lyckades ändå inte komma i tid eftersom det var mycket trafik. Jag funderade på tunnelbana eller taxi men det hade också tagit sin tid i trafiken och jag var inte vid någon tunnelbanestation ännu. Jag ringde Elizabeth och de hade inte åkt hemifrån ännu vilket var bra och vi bestämde att vi tar det en annan dag eftersom klockan började bli mycket och Grace skulle sova snart ändå. Så jag hade en bra dag men det blev lite snopet slut. Vi pratade om att gå ut och äta på fredagen istället men glömde bort det. De hade köpt en glasstårta till mig så den åt vi på fredagen istället. Dock så fick jag blommor, kort och en fin bok av familjen om Washington D.C med bilder på många av de saker jag hade sett under dagens sightseeing.
 
På vissa av bussarna var det guidning live och på vissa inspelat
 
Capitol som håller på att renoveras samt the Mall, hela gräsplätten runt om gör de vid.
George Washington
Usch, sluta stirra "Mr skrev på Declaration of Independence men glömt namnet"
En massa presidenter
Jag och Lincoln hänger på teatern
I have a dream
Kennedys
Jag sitter framför de första mäniskorna på månen, en kamera visar oss på bild och jag fotar :P
Ford's Theatre där Lincoln sköts
rakt över gatan ligger detta hus dit de tog honom och där han avled
Mina fina presenter
 
Dagen efter, den 2/6 tänkte jag ge mig ut efter att ha lämnat barnen och åka den sista av de fyra turerna med hop on hop, off bussen som jag inte hann med eftersom biljetten gällde 24 h. Men det regnade fortfarande så det kändes inte så lockande. Då kan man ändå inte sitta på taket på bussen och ser inte så mycket. Så jag stannade hemma och slappade och kollade på Ally McBeal. Tror att jag skrev om det, att jag kollar på hela serien från början. Såg endast lite då och då när det gick på tv. Är på säsong två nu och är fast, kollar så fort jag får en chans.
 
Annars var veckan rätt bra. Tråkigt väder bara, regnade hela tiden så kändes inte så lockande att gå ut och temperaturen hade sjunkit från 25-30 till 12-15 C. Kände mig lite ensam. Har inte riktigt fått några vänner ännu men umgås lite med Hui från Thailand och Valentina från Italien vilket är kul. Så börjar få vänner :)
 
På torsdagen (4/6) tog jag en shuttle som går från campuset här i närheten till stan. Det är gratis och går snabbt. Provade att ta den på min födelsedag för att ta mig till The Mall och behövde bara gå en bit. Denna dagen skulle jag till Georgetown och tänkte prova att ta shutteln och sedan gå dit men det tog ca 40 min. Gick mycket men hamnade tillslut rätt. Har provat lite olika sätt att ta mig dit och till Downtown. Tror bussen är lättast till Georgetown. Jag spenderade min lediga tid där genom att gå i butiker och köpte lite kläder (mest T-shirts att jobba i), äta burrito till lunch och dricka gratis kaffe på Starbucks (eftersom jag hade fyllt år så fick jag det gratis). Innan jag tog bussen hem passade jag på att aktivera mitt nya bankkort. Kändes som jag hade fått mycket gjort idag. Ingen kunde följa med men jag hade en härlig dag ändå.
 
Fick läppstift på Sephora eftersom jag hade fyllt år :) Klänningen har jag kollat på flera gånger hemma på H&M men väntat med, den var på rea här :)
 
På fredagen tänkte jag göra teoriprovet för körkortet. Hade pluggat och var redo men upptäckte att de papper jag hade inte skulle räcka. Trodde jag hade allt jag behövde vilket är en massa papper, bland annat 2 bevis på min adress. Men det visade sig att det inte gick att använda vilka brev som helst adresserade till mig för att bevisa detta såg jag när jag tittade närmare för att vara säker. Ringde till DMV som är som vårt trafikverket och till banken för jag behövde ett bankutdrag. Men det visade sig att man inte kan få det förrän en månad efter att man har öppnat kontot. Åh så komplicerat. Det fanns ett annat sätt och det var för familjen att fylla i ett bevis på att jag bor hos dem och sedan skicka med kopior på deras körkort samt två bevis på deras adress (ex räkningar). Så de hjälpte mig med det men var inte hemma denna morgon vilket gjorde att jag fick vänta med testet, men det var ju mitt eget fel som inte kollade mer noggrant innan. Elizabeth sa att det skulle räcka med detta men jag var inte säker för det stod att man skulle ha två bevis och brevet räknades som ett så som jag läste det. Men tydligen hade det räckt för deras au pairer innan så jag hoppades på det. På måndag skulle jag åka dit och ge det ett försök.
På fredagskvällen åt vi pizza hela familjen och åt glasstårtan de hade köpt till mig. De sjöng också happy birthday för mig och sedan tittade vi på film.
 
 
 
På lördagen (6/6) skulle jag jobbat eftermiddag men familjen hade en massa ärenden, till exempel frisören med barnen så Elizabeth sa att jag fick ledigt hela dagen. Jag sov länge och tog det lugnt på förmiddagen och eftersom det var Sveriges nationaldag så blev det hemmagjorda köttbullar till lunch. Elizabeth och Kevin smakade någon i förbifarten och gillade dem så kanske får jag laga det till familjen någon dag.
 
 
På eftermiddagen mötte jag upp med Valentina och vi åkte till Georgetown (det är verkligen en mysig stadsdel, den äldsta delen av staden tror jag). Vi gick lite i affärer (köpte bara lite smycken på Forever 21) och sedan gick vi på bio. Vi såg Aloha som utspelade sig på Hawaii. Kände att jag var tvungen att se den. Den var lite svår att förstå och hänga med i först då det handlade om militären och om att skjuta upp saker i rymden så förstod inte allt de sa heller då det blev lite komplicerat språk men vi förstod så småningom sammanhanget och det var en bra film. Efteråt gick vi och tog en glass och njöt av värmen som var tillbaka.
 
En hjort kollar läget på campuset medan vi sitter på shutteln
 
Georgetown
 
Köpte lite nya ringar. Ska försöka komma ihåg att använda dem lite, glömmer alltid det.
 
På vägen såg vi the Old stone house i Georgetown, det äldsta bevarade huset i D.C
Efter bion var det mörkt och vi gick en runda vid vattnet
 
Söndagen den 7/6 var en riktigt bra dag. Valentina bjöd med mig till Alexandria, en ort som ligger en bit bort och vi tog tunnelbanan dit. Det är en av de äldsta bebodda platserna häromkring och en mysig stad. Vi var endast i gamla stan som påminde om Georgetown med små söta hus med butiker i bottenplan. Två vänner till Valentina kom med oss, en från Italien och en från Bolivia. Även Hui mötte upp lite senare. Vi gick runt och tittade på alla gamla hus och sevärdheter. De hade gjort en karta över gamla stan där alla saker värt att se fanns utsatta. Hui sa att hon hade varit där flera gånger men alltid bara gått i butiker och inte sett på alla sevärdheter, nu var det tvärtom, tror vi besökte en butik. Vi tog en kaffe, åt lunch där och satte oss senare på en uteservering och tog en isté. Vi spenderade hela eftermiddagen där och hade väldigt trevligt. Vi gick också inom ett kulturcenter där flera konstnärer hade sina ateljéer där man kunde gå och titta på deras verk och se dem jobba samt köpa om man ville det. Det enda negativa under dagen var att Valetinas italienska vän var väldigt negativ och drog ner stämningen lite men hon lämnade lite tidigare samt att min förkylning bröt ut. Riktigt ont i halsen. Har känt lite halsont lite då och då i flera i flera veckor men det har inte brutit ut. Nu hade Grace varit lite förkyld och snorat och nyst på mig så nu fick jag det.
 
En gammal båt som jag tror är restaurang nu
Valetina och jag
 
 
Man kunde gå in i källaren på huset där de hade en liten utställning
 
Bild vid stadshuset och fontänen
Ett gammalt apotek
Lunchdags!
Galleriet
I huset fanns även ett litet arkeologimuseeum. Intressant, ville bli arkeolog när jag var liten.
Jag pusslade nästan ihop tallriken, saknades någon bit
En kall dryck vid hamnen, mysigt
 
 
På måndagen mådde jag inte så bra, ont i musklerna, huvudet och halsen. Men jag ville få mitt körkort gjort, det hade hängt över mig så länge så åkte till DMV-kontoret i Georgetown bara för att upptäcka att det var stängt! Sist jag kollade öppettiderna var det stängt den måndagen pga Memorial day så jag förutsatte att det var öppet vanliga måndagar, men nej. Gick en liten sväng för att inte ha åkt dit helt i onödan men orkade inte riktigt så åkte hem och vilade och tittade på Ally McBeal istället. Skypade också med min fina vän Sandra som fyllde år :) Härligt att prata lite. Under tiden vi Skypade fick jag sms från Kevin om att de hade utfärdat en Tornado Watch. Det är ännu ingen varning, mer en varning om att det kan bli tornadovarning. Det blåste, åskade och regnade rätt mycket men det var aldrig någon fara. Ändå lite läskigt, tänk på blir det en tornado. Hemma är vi så bortskämda med att slippa naturkatastrofer, så skönt. Visst vi har haft stormar vilket också är obehagligt men en tornado känns värre. När jag var på Hawaii blev det en gång en tsunamivarning, det var obehagligt. Det var en jordbävning i Chile tror jag det var som påverkade havet hela vägen till Hawaii, men de kom fram till att vågen gick runt öarna och det skulle endast bli förhöjda vattennivåer och man fick inte bada, vilket var bra. Även om de sa att endast det skulle hända och att det inte skulle bli en riktigt tsunami så var det ändå lite läskigt att gå och lägga sig (detta skulle hända tidigt morgonen efter) för de kanske hade beräknat fel och jag bodde på bottenvåningen nära havet.
 
Denna veckan försökte jag komma på något för att få kvällsrutinerna att gå fortare. Det tar så lång tid och det är mest tjat och bråk när det är dags att bada, borsta tänderna och sätta på sig pyjamasen. Cole sporras av tävlingar och tidtagning så jag började ta tiden på honom och då gick det undan. Tyvärr funkade det bara i typ två dagar innan han inte ville lyssna och blev sur och rev sönder pappret. Kanske kan jag ta upp det igen. Cole och även Grace ibland lyssnar inte riktigt och säger emot hela tiden vilket kan vara frustrerande. Cole kan också vara väldigt respektlös, något vi jobbar med. Det som är skönt är att hans föräldrar tar mitt parti.
Med Grace funkar det bäst att tävla mot henne, vem tar tandborsten först, vem tar pyjamasen först osv. Brukar tramsa mig och försöka sätta på mig pyjamasen vilket hon tycker är väldigt kul och knasigt. Hon kan gå från tjurig till att skrattande spurta mot tandborsten på en sekund och det funkar fortfarande vilket är bra :) 
 
På tisdagen den 9/6 gav jag mig återigen av mot DMV-kontoret för att göra testet. Papperna som jag inte trodde skulle räcka, räckte faktiskt men istället så ville de inte acceptera mitt internationella körkort som jag beställt hemma av motormännen och betalat 500 kr för som en översättning av mitt svenska körkort eftersom översättningen var gjord utanför USA, men åhh! Jag gick till Svenska ambassaden som lägligt nog ligger i Georgetown för att få mitt körkort översatt där och fick betala ännu en avgift. Tyvärr kunde de inte göra det samma dag utan jag fick komma tillbaka nästa dag, så kunde inte göra provet idag heller. Försökte att inte bli irriterad utan åt lunch vid vattnet, tittade på folk och njöt av dagen och solen innan jag skulle hämta barnen.
 
Svenska ambassaden
Även islänska ambassaden finns is House of Sweden som byggnaden heter, ritade av Gert Wingårdh. Den ligger jättevackert vid vattnet. Ska ta mig tid att gå dit någon mer gång för att besöka utställningen de har om Kiruna, att flytta en stad. De har även lite happenings där ibland.
Pulled pork. Hade ingen dålig utsikt
 
På onsdagen åkte jag återigen till Georgetown och DMV, tredje gången gillt efter att ha hämtat översättningen på ambassaden (som jag inte var säker på var klar eftersom de inte svarade på telefon trots att de sa att jag skulle ringa och kolla, men som tur var så var det klart). Äntligen fick jag gjort testet och klarade det samt gjorde en kort ögonundersökning och fick mitt körtkort! Yey! Visserligen endast ett papper för tillfället men det fungerar som körkort och sedan skickar de själva kortet hem om någon vecka. Så skönt att ha det gjort! Men såklart skulle något annat krångla. Ett problem löst, ett annat uppstår. DMV har direktkontakt med USA:s motsvarighet till invandrarverket och de kunde inte hitta mig i systemet! De gav mig 6 månader att kontakta dem och lösa det. Men jag förstår inte varför. Jag presenterade alla mina papper när jag kom till landet och jag fick ett I-94 nummer vilket är ett nummer man får när man kommer in i landet som visar när man kom osv.

På onsdagen kom också Elizabeths mamma Jill med pojkvän Lynn och hund Buddy hit. Torsdag till söndag skulle Elizabeth och Kevin åka till en musikfestival i Nashville för att fira tio-årig bröllopsdag.
 
Alla älskar Buddy!
 
Jag hade tid ledigt i veckan för att kunna jobba i helgen och torsdag till söndag var rätt intensiva. Nu när jag äntligen hade körkortet så kunde jag ta Grace på torsdagen till sin occupational therapy och talpedagog och då börjar jag jobba redan 12:30 istället för 15. Efteråt åkte vi hem och fixade middag innan vi körde till poolen där hon skulle ha simlektion. Cole hade redan varit där med sin mormor och Lynn tidigare under dagen. Efter poolen var det hem och i säng. En stressig dag. Simlektionerna har börjat nu och är i princip varje dag för båda två men inte alltid samma tid.
 
Grace på simlektion
 
På fredagen åkte jag, Cole och Grace till poolen efter skolan och åkte sedan tillbaka till skolan då de hade en picknick där. Det var bara en vecka kvar i skolan så detta var en del i detta. Alla hade med sig något, vi hade rice crisp treats som Jill och Cole hade gjort. Det kallas en potluck när alla tar med sig något och man delar, knytkalas helt enkelt. Så middagen åt vi där. Tyvärr började det regna när vi kom dit så vi fick vara i gymnastiksalen vilket var väldigt högljutt men kunde senare gå ut.
 
Vid poolen
Potluck i skolans gymnastiksal
 
 
Denna veckan hade de temadagar i skolan. Man skulle klä sig på olika sätt hela veckan.
 
Pyjamas dag
Klä sig i olika årtionden, Grace var 70-tal och Cole var 50-tal tror jag
 
På lördagen fick jag sovmorgon och sedan spenderade vi hela dagen hemma med att hoppa på den nya studsmattan och kasta vattenballonger. Jag hade gärna åkt någonstans eftersom tiden blir så lång av att bara gå hemma och leka men Jill och Lynn orkade inte riktigt. De hade tagit barnen på lunch tidigare under dagen och var trötta. Också mycket på grund av värmen. Och jag ville inte ta barnen därifrån. 
 

 
På söndagen gjorde Jill supergoda pannkakor till frukost och efteråt fortsatte vattenlekarna från dagen innan. Klockan två skulle Cole på Golf och vi alla åkte iväg. Dock visade det sig efter att Cole och jag sprungit runt och letat efter gruppen att sista lektionen var förra veckan. Så vi åkte och åt glass istället. Tyvärr hamnade Cole och jag i bråk igen. Han beskyller andra och ofta mig för allt som går fel och han hade tagit sönder sin vattenflaska så att det kom vatten på golvet i bilen. Ett papper blev blött och han sa att det var mitt fel för att jag höll ut vattenflaskan utanför bilen. Jag säger till honom att det inte är acceptabelt för honom att prata i den tonen som han gör till mig men det fortsätter. Men ibland kan han vara hur go och glad som helst. Jag tror att han saknar Deborah.
När vi skulle lämna glasstället kom nästa sak. Han sa att jag skulle flytta på mig (satt i mitten där bak) så att han kunde sätta på sig bältet vilket jag gjorde efter att han hade bett snällt istället. Men han tog jättelång tid på sig för att reta mig så tillslut satte jag mig igen och satte på mig mitt bälte. Då säger han att han hoppas att vi är med om en olycka och att jag flyger ut genom rutan och dör. Tack för den. Hans mormor blev jättearg på honom och när vi kom hem fick han spendera hela eftermiddagen på rummet. Jag försökte prata med honom senare men attityden hade inte förändrats. Kändes jättejobbigt denna dagen för det har varit mycket sådant på sistone och inget jag gör eller hotar med hjälper. Men ibland har vi som sagt det hur bra som helst tillsammans. Det är svårt. Längtade verkligen hem denna dagen. Kände mig ensam. Saknade alla hemma och den härliga sommaren hemma som är så speciell. Ledighet tillsammans med familj och vänner. Har aldrig varit borta hela sommaren. Saknar havet, speciellt nu när det är varmt. Det tar typ tre timmar att komma till havet här. Men nu känns det bättre igen. Skönt när Elizabeth och Kevin kom hem och igår hade Cole och jag en jättebra dag ihop. Fick också många fina ord av Elizabeth och Kevin och av Jill och Lynn som alla tycker att jag gör ett bra jobb och är en fin person. Skönt :) det gjorde mig glad. 
 
På kvällen åkte vi till en mexikansk restaurang och åt middag och sen kväll kom Elizabeth och Kevin hem. Jill, Lynn och Buddy var jättetrevliga och vi kom bra överrens men det blir ändå annorlunda. Jag får ju ändå huvudansvaret som känner till rutinerna. De åkte hem tidigt idag, onsdag. Men vi träffar dem i augusti igen då vi ska åka till San Fransisco.
 
I måndags fick jag sovmorgon men gjorde inget speciellt annars, mår bättre vilket är skönt, och igår på min lediga tid under dagen så träffade jag Hui i Georgtown. Vi gick lite nere vid vattnet och åt lunch där. Körde bilen dit för första gången för att ha provat det med men man får bara parkera i två timmar så vi fick flytta bilarna emellan. Sedan gick vi till Georgetown cupcake som är känt från ett tv-program här. Varje dag ger de ut 100 gratis cupcakes om man uppger dagens smak, vilket man kan hitta på deras facebook-sida. Vi provade och fick varsin Chocolate sundae cupcake mmmm. Köpte en ice vanilla latte och fick en hel fika för 4 dollar, perfekt. Det var mysigt att sitta där och prata, har saknat att fika!
 
 
På morgonen läste Coles klass dikter som de hade skrivit och jag gick och lyssnade.
 
Förra veckan sjöng Graces klass en sång om månaderna som vi var och tittade på
 
En annan rolig sak jag såg denna veckan som jag måste nämna är eldflugor. Har aldrig sett dem innan men de kommer fram i trädården när det skymmer. Rätt som det är lyser de upp. Jag måste googla om hur och varför. Har lite tid kvar innan jag ska hämta Grace och ta henne till poolen (tar ca 15 min dit). Har också tänkt se om jag kan hitta en kurs över sommaren att ta. Även om vi ska åka iväg två veckor så kan man nog missa det. Tänker att jag nog skulle behöva en hobby eller något att göra även under sommaren för att komma ut och träffa lite folk. Även om barnen ska gå i bibel- och sedan sommarskola så träffar man ju inte alla au pairer som man brukar på lekplatsen på samma sätt så tror det kan bli lite ensamt annars. Har kollat upp gospelkörer, vill ju gärna hitta en att sjunga med men min kontakt trodde att de har uppehåll nu under sommaren så kanske till hösten.

Kommentarer:

1 Viktoria:

Hej Louise!
Kul att läsa lite om hur du har det.
Intressant med vaxdockorna - hur vissa ser riktigt plastiga och overkliga ut nedanstående andra är skrämmande lika "originaversionerna" ;)
Vädret här hemma är också kasst. Kallt, blåsigt, regnigt, 13 grader *brrr* Jag håller tummarna för juli,..
Nu har jag gått på semester och på fredag är det ju midsommar (glöm inte det)! Den firar jag med Emelie, Mikael & Hannah tillsammans med Ann och en vän till henne. Vi börjar dagen på Fredriksdal och avslutar med middag i Emelies föräldrahem.
Kram på dig :)

Svar: Hej! Vad kul att du läser :) eller hur, gillar de plastiga bäst ;) vad trist att det inte bara kan vara sommar när det väl är det. Hoppas det blir bättre. Vad härligt! Ha en skön semester! Nejdå :) ska nog fira på söndag då de har svenskt midsommarfirande i en park här :) Låter jättehärligt! Hälsa och ha så kul. Tack för kommentaren :) kram!
Louise

2 Terese :

Hej snutt <3
Roligt att läsa om dina dagar, mestadels i alla fall. Så otroligt retligt med körkortet och så tröttsamt att något annat skulle strula när det väl var löst. Jag hoppas innerligt att det löser sig med alla myndigheter (byråkrati -.-) och att det snart blir lättare med Cole. Jag tror också att det har att göra med att han saknar Deborah, men det måste ändå vara jobbigt att han beter sig så.
Vi får boka in någon Skypedejt snart! :) saknar dig och önskar dig allt gott! Puss och kram


Svar: Hej gullis! <3 Ja, det är typiskt men det löser sig säkert. Ja, jag får väl ge honom lite tid så blir det säkert bättre. Det måste vi! :) puss och kram!
Louise

3 Sandra:

Hej hej! Jag är också här och smyger. ;) Kul att läsa om allt som händer där borta och hur det är att ta hand om andras barn så som du gör. Kan inte vara lätt men du verkar hur duktig som helst. Ha det så bra! Sandra

Svar: Roligt att du är det :) tack!
Louise

4 -sandra:

Alltid lika kul att få läsa om vad du gör där på andra sidan havet ;) tråkigt med Cole. Han saknar säkert Deborah och måste bara ställa om sig på att nu är det du som är där. Förhoppningsvis blir det bättre snart. Skönt att du har föräldrarna på din sida =) fikan såg god ut. Som vi ska fika när vi ses ;) puss & kram, saknar dig.. men det vet du ju redan =)

Svar: Är så glad att du gör det :) ja hoppas det :) haha låter bra 👍🍰 puss och kram! Saknar dig med! <3
Louise

Kommentera här: